Kun je naar Nederland emigreren met een strafblad?

Mijn vriend uit Amerika heeft een strafblad (moord) en hij wil graag bij mij komen wonen in Nederland. Is dit überhaupt mogelijk of is hier geen enkele mogelijkheid toe?
En zou vakantie in Nederland met een strafblad wel kunnen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@sanni, zeker niet binnen een termijn van vier jaar dat de straf is uitgevoerd. Dus niet geteld vanaf het moment van veroordeling.
Er moet een antecedentenverklaring worden ingevuld. Alleen een gespecialiseerde advocaat in het Amerikaanse strafrecht kan beoordelen of er mogelijkheden zijn. Dan nog mag hij de USA verlaten? Dat weet uw vriend zelf allemaal. Bij de wens om in Nederland permanent bij u te komen wonen, heeft uw vriend bij de IND wel iets uit te leggen. U ook trouwens.
Utrecht
3 jaar geleden
Op het moment is de travelban nog van toepassing en kan/mag er niet gereisd worden (voor vakantieredenen) tussen de VS en Europa.

Antwoorden (2)

Officieel kunnen geen van beiden. Ook voor kort bezoek (tot 90 dagen) mag je geen 'threat to public order' zijn (wat blijkt uit een strafblad). Verder heb je voor kort bezoek geen visum nodig, wel zijn er diverse andere voorwaarden.
Ik weet niet of er voor kort bezoek daadwerkelijk wordt gecontroleerd op strafblad.
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
volgens mij is er wel eenvisum noodzakelijk bij kort verblijf voor een amerikaan
https://ind.nl/kort-verblijf/Paginas/vakantie-en-familiebezoek.aspx
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, klik even door. De IND site is niet heel gebruikersvriendelijk maar Amerikanen mogen NLvisumvrij bezoeken (max 90 dagen) mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 een van de voorwaarde is
U bent geen gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de internationale betrekkingen van één van de Schengenlanden.
Lijkt me voor iemand die een moord heeft begaan genoeg reden om niet toe te laten.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronrn1212, dat schreef ik dus ook.
Pas op: uw vriend kan weliswaar zonder visum maximaal 90 dagen naar Nederland reizen, maar de eisen waaraan hij moet voldoen zijn streng:
- in het bezit zijn van een paspoort of reisdocument dat de afgelopen tien jaar is afgegeven en nog minimaal drie maanden geldig is na de vertrekdatum
- bewijzen dat hij genoeg geld heeft om de kosten voor zijn verblijf te dekken. Als hij aan deze eis niet kan voldoen zult u als garant moeten optreden.
- het doel van zijn verblijf moet aangetoond worden aan de douane en immigratiediensten.
- aan kunnen tonen dat zijn reisverzekering de medische kosten dekt.
- hij moet een retourticket hebben.
- De voornaamste en doorslaggevende eis is dat hij niet beschouwd mag worden als een bedreiging voor de openbare orde. Bijvoorbeeld niet veroordeeld zijn voor moord, een moral torpitude, een juridisch begrip in de USA, vrij vertaald: moreel schandelijke daad.

Wat een permanent verblijf in Nederland betreft, emigratie zogezegd.

U wilt dat uw vriend bij u in Nederland komt wonen waarvoor hij een verblijfsvergunning nodig heeft. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat uw vriend ooit in aanmerking komt voor een tijdelijke verblijfsvergunning, laat staan voor een permanente.
Hiervoor zijn minimale voorwaarden zowel voor u als voor uw vriend:
Uw partner is geen gevaar voor openbare orde en nationale veiligheid, dat betekent dat hij geen strafblad mag hebben. Er mag ook geen strafzaak openstaan.
Niet alleen heeft voor uw partner gelden voorwaarden, er zijn ook voorwaarden waar u allebei aan moet voldoen.
Voor u allebei geldt dat
u getrouwd bent of samen een geregistreerd partnerschap of u hebt samen minstens een duurzame relatie (dus met elkaar)
Een relatie betekent in uw geval: een duurzame en exclusieve relatie hebben.
Gezien het bovenstaande lijkt mij dat de afgifte voor een Visa voor kort verblijf voorlopig geweigerd zal worden. Op zeer korte termijn toestemming krijgen voor een tijdelijke of permanente verblijfsvergunning lijkt mij niet tot de mogelijkheden behoren.
Wilt u een klein beetje zekerheid vraag dan advies aan een advocaat gespecialiseerd in het Amerikaanse recht. Houd er rekening mee: voor niets gaat de zon op.
https://www.netlaw.nl/zoek-een-advocaat/internationaal
Last but not least: laatste update 20 juli 2020. President Trump heeft, op een aantal recente uitzonderingen na, al het personenverkeer geschrapt. Niet alleen vanuit Europa.
https://www.esta-aanvragen.nl/Veelgesteldevragen/ReisadviesAmerika.aspx
zie ook reactie
Toegevoegd op 03 augustus 2020 12:45: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Uw vriend kan proberen een opheffing van een ongewenstverklaring op te vragen bij de IND. Niet echt kanshebbend maar niet geschoten is altijd mis.
Een kans voor opheffing ongewenstverklaring kan zijn als uw vriend ten minste vijf jaar, als er sprake is van een moral torpitude waarschijnlijk tien, geen strafbare feiten heeft gepleegd.