Is het toegestaan om een namaak product vanuit het buitenland te bestellen?

Ik heb schoenen besteld op Aliexpress. Dit zijn namaak schoenen van een merk. Ik kreeg een brief van Post NL dat mijn pakket is onderschept door de douane. Als ik het pakket erken moet ik invoerkosten betalen. Hoeveel is dat? De waarde is €60,00. Als ik het pakket niet erken wordt het terug gestuurd naar de verkoper, maar die heeft al aangegeven geen geld terug te willen geven. Echter ben ik bang dat de invoerkosten hoog zijn of nog erger, dat mijn pakket wordt vernietigd omdat het om een namaak product gaat en ik een forse boete krijg en misschien wel een strafblad. Weet iemand hier meer van af? Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Lees eens de volgende pagina:
https://kompas-advocatuur.nl/namaak-alieexpress-goederen-douane/
Pieterke
3 jaar geleden
SentWierda: Bij mij werkt de link niet.
SentWierda
3 jaar geleden
@Pieterke. De link is ook te krijgen door via Google te zoeken op: namaak schoenen douane. Dan is deze pagna het vierde resultaat.
Pieterke
3 jaar geleden
Dank je SentWierda.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@chloevwaalden, eerst een antwoord op de hoofdvraag Is het toegestaan om een namaak product vanuit het buitenland te bestellen?
https://clinic.nl/het-online-bestellen-van-namaakproducten/

Antwoorden (1)

Voor alle pakketjes, die je uit het buitenland ontvangt, kan het voorkomen dat je invoerrechten moet betalen. Dat heeft te maken met de waarde van het artikel. Is de waarde minder dan 22,00 euro dan betaal je niets. Maar is de waarde meer dan 22,00 dan moet je dus invoerrechten en BTW betalen. Die moet je aan de Douane betalen, maar de afhandeling daarvoor ligt bij PostNl.
Voor schoeisel zijn de invoerrechten variabel, maar deze zijn minstens 3,5% en maximaal 17%. En dat wordt berekend over de waarde van het artikel plus verzendkosten Iinclusief mogelijke verzekeringen) plus commissies. Vervolgens moet je BTW betalen over de eerder genoemde bedragen verhoogd met de invoerrechten.
Als ik de kosten alleen bereken over de aankoopwaarde van de schoenen zijn de kosten als volgt:
minimaal: invoerrechten: 3,5% x 60,00 = 2,10 euro
+ BTW = 21% x 62,10 = 13,04 = totaal 15,14 euro
Maximaal: invoerrechten: 17% x 60,00 = 10,20 euro
+ BTW = 21% x 70,20 = 14,72 = totaal 25,92 euro

Dat je nepartikelen hebt gekocht is niet netjes, maar dat zal geen gevolgen voor jou hebben. Dit heeft ermee te maken, dat ze ervan uit zullen gaan, dat je de schoenen voor jezelf hebt gekocht en niet om door te verkopen.
Of het om nepartikelen gaat controleert de douane steekproefsgewijs. Bij vermoeden van nepartikelen, ook voor eigen gebruik, word dit doorgegeven aan het bedrijf REACT, dat vervolgens contact met de koper zal opnemen.
Maar jij hebt nu bericht gehad van PostNl, dus zal dat niet gaan over het feit dat het nepartikelen zijn, maar over het betalen van de verplichte invoerrechten en BTW.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hi Annboo8146, bedankt voor je duidelijke uitleg! ''Maar jij hebt nu bericht gehad van PostNl, dus zal dat niet gaan over het feit dat het nepartikelen zijn, maar over het betalen van de verplichte invoerrechten en BTW.'' Weet je dit 100% zeker...? Ik hoor graag van je!
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@Pietjedekker, ik heb zelf nog nooit nepartikelen gekocht, ook niet via een webshop als Aliexpress. Daarom kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of mijn antwoord helemaal klopt. Ik ben uitgegaan van wat in de diverse wetten staat en hoe deze zijn ingeregeld.