Heeft een tijdschrift 1949 nog copyright?

Mag ik een afbeelding of reclame uit een oud weekblad gebruiken voor mijn hobbypagina op internet? Bv; knip een gedeelte of pagina uit, plak het op mijn project en publiceer het op mijn HomePage

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Het mag niet zonder toestemming als de maker ervan nog leeft. Dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk.

Volgens artikel 37 van de Auteurswet vervalt het auteursrecht op een werk "door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op het sterfjaar van de maker."
De kans is klein dat iemand onmiddellijk na het maken van de reclame(afbeelding) in 1949 overleden is.
Om deze reden kun je een afbeelding niet zonder toestemming van de erfgenamen gebruiken.
Dit is het officiële advies. Persoonlijk zou ik het wel aandurven wat “reclame voor oude reclames te maken” op een hobbypagina, waar ik verder geen commercieel belang bij heb.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je wel
Een tijdschrift uit 1949 valt onder de Auteurswet. Er berust dus copyright op.
Maar onder bepaalde voorwaarden kun je wel een gedeelte van de inhoud gebruiken voor jouw eigen project. Dat valt dan onder het citaatrecht: artikel 15a van de Auteurswet. "Als inbreuk op het Auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het citeren uit een werk in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel."
Mocht je de auteursrechthebbende of diens erfgenaam kunnen benaderen voor toestemming, probeer dat dan. Vermeld in jouw werk in elk geval altijd de bron van hetgeen je hebt overgenomen. Doe je dat niet, dan loop je de kans een gepeperde reklening te ontvangen van degene die het auteursrecht heeft (of van djens advocaat).