Mag ik eisen dat een verkoper een fiets met slechte accu terug neemt?

Wij hebben 10 dagen geleden 2 dezelfde 2dehandse elektrische fietsen gekocht voor bij ons chalet.
Volgens de verkoper was er nog geen 10kilometer op gefiets. Hij had ze gekocht van oude mensen die er zelf geen gebruik meer van konden maken. We zouden 40/45 kilometer kunnen fietsen met de accu. Nu hebben we vanmiddag een fietstochtje van 15 kilometer gemaakt en ca 2 kilometer voor we weer terug waren was de accu van mijn man leeg. En die van mij toen we vlakbij het chalet waren. Ik heb de verkoper gevraagd om ze terug te nemen. Hij heeft ook in een bericht gezegd dat ze ca 40km mee konden. Hij wil wel de accu's laten reviseren, maar dan moeten we 200 euro bijbetalen. Dit kan toch zomaar niet? Wij hebben wel een proefritje gemaakt, maar daarbij is niet te controleren of de accu nog in redelijke staat is. Hij geeft als reden: het is niet eerlijk als ik het hele bedrag moet terug geven, want dan ben ik ook bedrogen door degene waarvan ik de fietsen heb gekocht. Maar mijns inziens is dit iets tussen hem en de verkoper waar hij de fietsen van heeft gekocht

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
De wat oudere type fietsen hadden nog een beperkt bereik de modernere fietsen hebben veel meer bereik. Het gebruik van stroom is erg afhankelijk van het niveau dat je gebruikt van de trap ondersteuning. Daarnaast is het behandelen van de accu's in de loop der jaren belangrijk wordt dat slecht gedaan dan neemt het volume stroom sterk af.
paulus811
3 jaar geleden
Het is wel van de belang of de verkoper aan jou een particulier of bedrijf is. Bij een particulier heb je gewoon pech. Overigens vind ik het (sorry) een beetje naïef om te geloven dat een fiets nog geen 10km gebruikt is. Aan een fiets met versleten accu zie je echt wel sporen die duiden op meer gebruik. Het hele verhaal doet mij denken aan auto's 'van een oud vrouwtje'...ja, als je daar intrapt....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Paulus811 ik had in een eerdere reactie al vermeld dat ik een typefout had gemaakt en 10 1000 moest zijn. Verder zien de fietsen er echt super netjes uit. Nagenoeg geen enkel krasje. Dus was er voor ons geen reden om te twijfelen aan zijn verhaal
LeonardN
3 jaar geleden
@paulus811 Bij particulieren is de garantie natuurlijk niet zoals bij een bedrijf, toch zijn er zeker wel regels. Vooral als verkoper bepaalde harde claims heeft gemaakt.
paulus811
3 jaar geleden
@LeonardN, ik schrijf ook nergens dat je bij koop van een particulier compleet rechteloos bent, maar voor de beantwoording is het wel van belang om te weten.
LeonardN
3 jaar geleden
Je schrijft:
"Bij een particulier heb je gewoon pech."
Dat bestrijdt ik dus.
paulus811
3 jaar geleden
@LeonardN, om je gelijk te halen bij een particulier moet je een gerechtelijke procedure starten waarbij de kosten van de advocaat al snel (ver) boven de schade uitkomen. In dit geval zou ik kiezen voor de aangeboden revisie van 200 euro en dat kan ik niet anders noemen dan 'pech', tenzij je principes zoveel waard zijn dat je ongeacht de kosten je gelijk wilt halen.
LeonardN
3 jaar geleden
1. Dat is al een HEEL ander verhaal dan gewoonweg zeggen dat iemand pech heeft.
2. Wat is het verschil met een bedrijfsmatige verkoper die voet bij stuk houdt?
3. Volgens mij kan je als winnaar in een civiele zaak de kosten van een rechtszaak terugeisen. Daarnaast kan iemand gedekt zijn voor juridische kosten, middels een rechtsbijstandverzekering oid. Dat is dus een ander perspectief dan "gewoon pech" imo.
paulus811
3 jaar geleden
1. zo anders is dat niet. Voor 200 euro loont het vrijwel nooit om een procedure te starten. Alternatief is laten zitten en je verlies nemen, dat is imo 'pech'
2. het verschil met een bedrijfsmatige verkoper is dat deze laatste last kan krijgen van imagoschade. Daar heeft een particulier geen last van. Ook zal in een procedure hogere eisen aan de verkopende partij worden gesteld als deze bedrijfsmatig handelt.
3. maar dan moet je wel zeker weten dat je uiteindelijk de 'winnaar' bent en ook zeker weten dat je dan uiteindelijk de rekening ook daadwerkelijk vergoed krijgt. Een rechtsbijstandsverzekering zal alleen vergoeden als er vooraf toestemming is gevraagd en kans op succes is.
LeonardN
3 jaar geleden
Het is super anders. Je geeft een enorm kort-door-de-bocht-verklaring met "Bij een particulier heb je gewoon pech."
Door deze discussie is nu veel duidelijker wat de mogelijkheden en obstakels exact zijn.
Listig of onwaarschijnlijk dat de vrager zijn gelijk zal halen wellicht, maar zeker niet "gewoon pech".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leonard
Hij heb gelijk. Ik had een screenshot gemaakt van de advertentie. En in de berichten over en weer had hij al min of meer toegegeven dat hij verkeerd zat. En uiteindelijk heeft hij de fietsen teruggenomen en ik heb mijn geld terug. Ik had al even gebeld met mijn rechtsbijstandverzekeraar en die zei ook, veel verkopers denken altijd maar dat jij ze toch niets kan maken. Maar dat is zeker niet waar. Gelukkig is het nu opgelost. Van mij mag dr vraag weg. Weet alleen niet hoe ik dat hier moet doen
LeonardN
3 jaar geleden
De vraag kan niet meer weggehaald worden (niet door de vrager zelf iig). Dat is ook niet nodig. Iemand met ongeveer dezelfde vraag als jij kan nu ook dit weer lezen.

Antwoorden (2)

Je mag alles eisen, maar de verkoper hoeft daar niet op in te gaan. Als je een gebruikte e-bike of tweedehandsauto koopt is die altijd van een bejaard iemand die er nauwelijks mee gereden heeft. Als er echter geen duidelijke organisatie (soort BOVAG) of erkende handelaar achter staat heb je garantie tot de deur.
Het kan best zijn, dat de fietsen weinig zijn gebruikt, maar als een e-bike jarenlang ongebruikt in de schuur staat en de accu wordt niet regelmatig opgeladen is het bekend, dat de accu snel slecht wordt. Overigens is een actieradius van 45 km ook erg beperkt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het lijkt me toch als mij zwart op wit schrijft. Je kan er ca 45 kilometer mee fietsen dat we daar toch vanuit mogen gaan. En niet dat we met minder dan 15 km fietsen al met lege accu's staan. En 45 km. Kan dan niet heel veel zijn, voor ons is dat voldoende als we op het recreatiepark zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@CHALET
In de branche van de tweedehands-handelaren bestaat geen geschillencommissie. Als je dus zwart op wit de garantie van de accu's hebt gekregen kan je alleen je gelijk halen via de rechter. Ga eventueel een keer langs een juridisch adviseur.
Griffin
3 jaar geleden
Die 40km is een beetje rekbaar, want maak je de rit bergop, of bergaf, met meewind of tegenwind, en hoeveel trap je nu eigenlijk mee? Ik zou zeggen doe een ritje op de fiets naar het kanton-gerecht als het binnen de actie-radius past en maak de zaak aanhangig. Want ik merk dat als het antwoord niet bevalt de vraag gewoon verwijderd wordt en opnieuw gesteld, ja en zo werkt dat dus niet. U heeft op dit moment een kat in de zak gekocht, ik zeg deal with it, en maak er een zaak van als het U zo principieel tegen de borst stuit, of neem het verlies en betaal €200 voor de accu revisie.
Griffin
3 jaar geleden
Naast de reactie hierboven is het een misvatting te denken dat er maar 10km op die fietsen is gefietst door bejaarden dat die accu's nog in goede staat verkeren, als accu's maandenlang in een ontladen toestand worden achtergelaten, dan kan het best zijn dat er maar 10km is mee gefietst maar dat de accu's afgeschreven kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste griffin, de vraag was verkeerd gesteld en dus niet door mijzelf verwijderd. We hebben inderdaad contact gezocht met een jurist en het is een misvatting te denken dat als je iets via marktplaats of particulier koopt je geen enkel recht heb. Wij hebben gevraagd of er geen schade aan de accu kon zijn omdat er heel lang niet op gefietst zou zijn. Het antwoord was nee, en we hebben dit antwoord via bericht gekregen. Overigens heb ik een typefout gemaakt, het moet zijn nog geen 1000 kilometer ipv 10. Maar ik heb voldoende antwoord, dus zal (nu wel zelf) de vraag straks verwijderen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
Ik bedoel ik mijn vorig bericht jij had gelijk
Aangezien de verkoper in de advertentie een exacte claim heeft gemaakt over de werking van het product kan je dat inderdaad eisen, je kan zelfs de hele koop ongedaan maken. Dit zou je kunnen zien als dwaling.

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/

Verkeerde informatie en dwaling
Heeft de verkoper u (bewust) verkeerde informatie gegeven? En had u met de juiste informatie de aankoop niet gedaan? Dan is er sprake van ‘dwaling’. U kunt de koopovereenkomst ‘vernietigen’. Dit betekent dat u het product kunt terugsturen en uw aankoopbedrag moet terugkrijgen.

"Hij heeft ook in een bericht gezegd dat ze ca 40km mee konden."

Dat is dus een mooi bewijs.
===

Stap 4
Start een juridische procedure
Uw aangetekende brief is de eerste stap in een juridische procedure. Reageert de verkoper niet? Of is de verkoper het niet eens met uw oplossing? Dan kunt u een juridische procedure beginnen. U kunt hiervoor een advocaat inschakelen.

Een juridische procedure kost veel geld. Het is daarom afhankelijk van het aankoopbedrag of een procedure zinvol is.
...Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Bekijk dan of u hierbij terecht kunt.
Toegevoegd op 18 mei 2020 10:33: tekst
LeonardN