rijden met een a klasse scooter uit belgie in nederland zonder rijbewijs strafbaar?

hallo ik ben aangehouden door een agent en die kwam dus met een verhaal aanzetten dat ik strafbaar was en naar halt moest omdat ik op een scooter reed zonder rijbewijs. maar ik dacht dat het wel altijd mocht omdat ik op verschillende forums heb gelezen dat dit met artikel 108 van de verkeerswet te maken heeft want ik woon in België en daar is mijn scooter ook ingeschreven als een a klasse 925 km per uur) waar wij hier in België geen rijbewijs voor nodig hebben en dat wij gewoon in nederland mogen rijden totdat ik word aangehouden en ineens naar halt moet binnenkort maar ik weet dus niet zeker of dit klopt wat die agent zegt de politie wil mij niet helpen want zij denken dat het verhaal klopt dat het niet mag maar ik vind het dan raar wat ze op forums zeggen dat het wel mag dus kan iemand mij hier duidelijkheid over geven

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
10K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wow 925 km/u 8-|
Maar nee, in Nederland gelden de Nederlandse regels (Duitsers mogen hier ook niet te hard rijden).
Utrecht
3 jaar geleden
Waarom denk je dat in Nederland de Belgische regels gelden?
Niet iedere bron is even betrouwbaar. Ik zou denken dat een Nederlandse politieagent het beter weet dan wat ze "op forums zeggen".
LeonardN
3 jaar geleden
@Utrecht/Turfgraver De vrager denkt niet dat de Belgische wetten/regels gelden, maar heeft het juist over de Nederlandse wet art. 108 WvW. Zo mogen via diezelfde wet mensen van buiten de EU zonder brommerrijbewijs in Nederland op een brommer rijden. https://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/654822/toerist-rijbewijs-bromfiets-besturen/ Het forum zou dit forum kunnen zijn.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=39137
Ik zou dus ook zeggen dat een snorfiets door een Belg zonder rijbewijs bereden mag worden in Nederland.
Ik zou juist denken dat een Nederlandse politieagent niet elke bijbepaling van elke wet goed weet of altijd juist weet te interpreteren.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet strafbaar.

Inderdaad zijn snorfietsen/A-klasse bromfietsen/2 of 3 wielige voertuigen met een max 25km/h constructiesnelheid uitgezonderd voor buitenlanders, OOK voor EU-bewoners.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel108
4.In afwijking van het eerste lid, onderdeel i, onder 3°, is artikel 107 niet van toepassing op bestuurders van bromfietsen die in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en die zich bevinden in het internationaal verkeer, indien het een bromfiets betreft waarop richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEU L 403) >>niet van toepassing is<<.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0126&from=LT
— twee- of driewielige voertuigen met een door de constructie
bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 kilometer
per uur als omschreven in artikel 1, lid 2, punt a), van Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of
driewielige motorvoertuigen (1)
(>>>waarvan uitgezonderd die
met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van
25 kilometer per uur of minder), en lichte vierwielers als
omschreven in artikel 1, lid 3, punt a, van Richtlijn
2002/24/EG;<<<<)
===

Ik weet niet of ze in België een kenteken afgeven voor A-Klasse brommers. Zo niet kan je ook nog hiernaar verwijzen.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel37

Artikel 37
1.
Artikel 36 is niet van toepassing op:
a. de volgende categorieën motorrijtuigen alsmede de door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens:1°. bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven,
(Dit laatste deel onder de === kan als niet geschreven worden beschouwd, aangezien ik begrijp dat er wel een kentekenplaat wordt afgegeven).
===

Ik ben het niet eens met mijn verwijzing naar Halt. Wat kan ik doen?
Een Halt-straf is geen verplichting, maar een alternatief. Heb je een strafbaar feit gepleegd (...) dan heb je de keuze tussen een afhandeling bij de officier van Justitie of een Halt-straf.
====
DIT ANTWOORD GAAT ER VANUIT DAT DE VRAGER EEN INWONER IS VAN BELGIË.
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.halt.nl/service/veelgestelde-vragen/ik-ben-het-niet-eens-met-mijn-verwijzing-naar-halt-wat-kan-ik-doen/ "
Ik ben het niet eens met mijn verwijzing naar Halt. Wat kan ik doen?
Een Halt-straf is geen verplichting, maar een alternatief. Heb je een strafbaar feit gepleegd (en kom je in aanmerking voor een Halt-straf) dan heb je de keuze tussen een afhandeling bij de officier van Justitie of een Halt-straf. Als je niet akkoord gaat met jouw verwijzing naar Halt, dan wordt jouw zaak afgehandeld door de officier van Justitie.
" (Ben het overigens niet helemaal eens met de bewoording van deze tekst, in mijn ogen heb je juist GEEN strafbaar feit gepleegd, maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oké heel erg bedankt ik heb gisteren de politie aan de lijn gehad en hij zei dat hij het toch eerst ging navragen bij de verkeersoffocier en als het klopte werd halt enzo ingetrokken dus ik ben benieuwd en hoop natuurlijk dat ik gewoon niet strafbaar was Alvast heel erg bedankt voor de reactie
LeonardN
3 jaar geleden
Als je de conclusie van de verkeersofficier onder je vraag of dit antwoord weer zou willen geven zou ik dat erg op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een forum en een antwoord van Amadea en jouw interpretatie van uitsluitend 108 vind ik geen dichtgetimmerd antwoord van een verkeersofficier. Alleen deze persoon kan HET antwoord geven, incl mazen en gaten in de wet.
LeonardN
3 jaar geleden
Alleen deze persoon kan HET antwoord geven, incl mazen en gaten in de wet. Waarom geef JIJ dan een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN, ik geef antwoord dat klopt.
Ik zeg niet: ja, want of nee, want.
Ik geef duidelijk aan dat er verschillende meningen zijn en waar men zich op zou kunnen beroepen. Verder zeg ik ook tegen de vrager: neem contact op met de politie.
Ofwel, een antwoord kan ook adviserend zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nog een mooie reactie van een Belg:
Toevallig heb ik hier kort geleden contact over gehad met het CBR in Nederland zij zeiden het volgende: ''U dient in Nederland rijdende een Nederlands bromfietsrijbewijs aan te tonen. Bent u in het bezit van een rijbewijs B of AM2? Dan is het in orde. Maar wanneer u dit rijbewijs niet heeft, moet u zowel theorie- als praktijkexamen halen om hier in Nederland snorfiets te mogen rijden.'' Ik stelde hen de vraag of ik met een in Belgie verzekerde bromfiets, die max 25km pu gaat, en voorzien van Belgisch certificaat oid in Nederland mag rijden zij gaven dus bovenstaand antwoord, dus als je een rijbewijs hebt en in Belgie verzekerd (met dekking voor buiten Belgie) dan mag het dus gewoon (ik heb zelf geen enkel rijbewijs, en kan volgens hun informatie dus niet in Nederland rijden, omdat je dan toch moet voldoen aan het rijbewijs dat in Belgie dan weer niet vereist is, maar misschien is de praktijk weer anders...?)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ofwel, stelligheid, zwart wit bestaat niet altijd....
LeonardN
3 jaar geleden
Heb je ook de reactie eronder gelezen? Je mag in NL gewoon met je Belgische scootertje rijden zonder certificaat.
Ik ben een korte tijd geleden aangehouden omdat er uiteraard geen kenteken plaatje op de scooter zat.
Ik gaf mijn papieren aan Meneer de agent en gaf aan in Belgie te wonen en dat je in Belgie geen rijbewijs hiervoor nodig heb. Dit was ok en kon gewoon weer doorrijden. Totaal geen probleem. Ik heb er verder nooit navraag voor gedaan omdat ook de verkoper en diverse mensen in mijn omgeving hebben gezegd dat dit geen probleem is. Altijd handig als je de bron geeft.
https://www.buitenlandsepartner.nl/archive/index.php/t-46050.html Als je geen antwoord op de vraag geeft in de vorm van een antwoordbijdrage is je bijdrage ongeldig.
"Iemand uit België kan dus wel beboet worden indien hij zonder dit rijbewijs rijdt in Nederland."
Vat ik op als: JA, dat is strafbaar. Anders zie ik niet wat je antwoord is.
Op deze vraag moet een Ja of Nee vallen volgens de regels van GV.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo mensen
Goed nieuws te horen gekregen HET MAG! Dus alles word ingetrokken halt enzo met nationaliteiten heeft het niks te maken het heeft te maken of je der woont ofniet. Artikel 108 is het artikel wat klopt Dankjewel mensen voor de tijd en moeite om me informatie te geven.