Mag je tandemrijden tijdens corona als buddy met iemand die niet tot je gezin behoort?

Graag wil ik als buddy met iemand tandem rijden. Maar mogelijk heeft deze hulpvaardigheid consequenties als bijvoorbeeld een boete en strafblad.
Weet iemand wat de regels daarvoor zijn.
Deze persoon behoort niet tot mijn huishouden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Inekez1
3 jaar geleden
Gebruik wel je gezonde verstand en ga alleen samen op een tandem als je allebei niet tot een risicogroep behoort en behoorlijk zeker weet dat je allebei niet ziek bent. Ga als buddy zelf voorop om het stuur te hanteren. De meeste mensen die niet in staat zijn om zelfstandig te fietsen en alleen met buddy op een tandem kunnen fietsen, zijn minder goed in staat om tijdens het fietsen de 1,5 meter afstand te bewaren ten opzichte van andere fietsers en voetgangers.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor de tandem geldt ook het veiligheidsadvies: rij het liefst met een persoon uit je huishouden, als het echt niet anders kan, houd het dan bij steeds dezelfde persoon.
@Inekez!, zeker verstandiger om als buddy het stuur te hanteren en opletten dat stuurman en stoker gelijktijdig (synchroon) afstappen. Zo houd je afstand.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5117381/corona-update-auto-mondkapje-rijlessen-carpoolen-boetes
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@suus1974, met de adviezen van InekeZ erbij:ja je mag tijdens corona als buddy die
niet tot het gezin behoort op de tandem.
https://www.oogvereniging.nl/2020/04/coronavirus/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@suus1974, Stel dat u aangehouden wordt door een handhaver die niet voor 100% op de hoogte is van wat wel of niet mag, dan mag er nog geen boete worden uitgeschreven.
Nog preciezer: Voor twee personen die niet tot dezelfde huishouding behoren is – op basis van de noodverordening – meer dan 1,5 meter afstand een advies maar geen gebod. Het is wel onverstandig om geen afstand te houden waar dat geadviseerd wordt, Koningin Máxima zou zeggen: beetje dom. Maar geen bon.
Drie of meer personen die niet tot één huishouding behoren en niet de minimale afstand van 1,5 meter respecteren kúnnen beboet worden. Als de boete een strafbeschikking is en meer dan € 100,-- komt er een aantekening in de Justitiële documentatie.
Dat een enkele corona strafbeschikking een reden is voor het niet krijgen van een VOG lijkt mij stug, hoogstens als je binnen vijf jaar bij de AIVD solliciteert.

Antwoorden (3)

Juridisch gezien mag het niet. Altijd geldt de 1,5 meter afstand met mensen die niet tot uw huishouden behoren.

Helaas kan deze hulpvaardigheid consequenties hebben voor beide personen waaronder een boete.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
In de link die je geeft staat dat bij 'samen op de scooter' een boete niet mogelijk is, omdat dat alleen zou kunnen als het 3 of meer mensen betreft. Ik denk dat je 'samen op een tandem' verder uit elkaar zit dan 'samen op een scooter' en dus ook hier geen boete voor gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@AntonJoosten, ik ken de reden van de min niet
Minder 1,5 meter afstand houden is een verbod dat onder de op dat moment geldende noodverordening valt.
Bij twee personen die samen een koppel vormen en niet tot een en dezelfde huishouding behoren kan een waarschuwing worden gegeven.
Een boete kan worden opgelegd als een groep van drie of meer personen in publieke ruimtes minder dan 1,5 meter afstand houden tot elkaar.Dat geldt dan weer niet voor leden van een en hetzelfde gezin.
Deze regels zijn nog niet juridisch geformaliseerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met drie personen (of meer) op de scooter rijden was altijd al verboden. Als de scooter maar twee zitplaatsen heeft betekent het dat er maar twee personen op mogen zitten.
De boete wordt door de officier van justitie bepaald. Hiervoor een bekeuring kunnen krijgen zijn Coronaregels niet nodig.
SentWierda
3 jaar geleden
Het beleid m.b.t. boetes is erg onduidelijk. Elke veiligheidsregio kan anders oordelen en ook hangt het van de desbetreffende politieagent of boa af.
De link van de rijksoverheid (Vragen over afstand houden) roept meer vragen op dan dat ze beantwoordt.
Zoals de Volkskrant (Peter de Graaf) op 14 mei schrijft: De maatregelen zijn niet altijd even duidelijk, voor meerdere interpretaties vatbaar en soms zelfs ogenschijnlijk tegenstrijdig.
Wat betreft de tandem: informeer eerst bij agent of boa hoe de regels zijn. En als je naar een andere veiligheidsregio gaat met de tandem, informeer dan naar de dáár geldende regels.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Om een opiniestuk te duiden moet men het hele stuk lezen. Ook hier geldt: de mening van deze journalist voor een andere.
De vraag van @Suus1974 is vrij eenvoudig te beantwoorden met de basisregels van heden die men dient te kennen. Je kunt de verbalisant vragen op grond waarvan deze de bekeuring uitschrijft, maar niet hoe de regels zijn om dan in een oeverloze discussie te belanden. Het is namelijk niet de agent van wie men de boete krijgt, deze doet slechts een constatering. De boete krijgt men van het OM via de acceptgiro waarna een bezwaarschrift kan worden ingediend.
SentWierda
3 jaar geleden
Het bedoelde artikel in de Volkskrant (Verzet tegen boetes coronaregels groeit) is niet een opiniestuk maar een nieuwsartikel met m.n. citaten van een advocaat en een hoogleraar staatsrecht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Peter de Graaf heeft een enorme playlist
https://www.topics.nl/playlist/a-peter-de-graaf-bf19be/
en schrijft o.a. artikelen in de Volkskrant in het katern Nieuws-achtergrond. Hij verslaat geen nieuws
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/groeiend-verzet-tegen-coronaboetes-al-ruim-10-duizend-bekeuringen-uitgedeeld~bc97c8efa/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Peter de Graaf stelt vragen en publiceert meningen om zijn visie te staven zoals bv aan Justin Kötter, werkzaam voor Dekens Pijnenburg. Hij adviseert studenten van de Campus Uilenstede in verzet te gaan tegen de strafbeschikking en namens hen verzet in te stellen bij de officier van Justitie.
https://www.advalvas.vu.nl/nieuws/advocaat-aan-uilensteders-ga-tegen-die-boetes-verzet
Hier laat ik het bij.
Fietsen op de tandem, met twee personen, is toegestaan. Zeker met een zgn virusbuddy die je volledig vertrouwt. Deze moet wel bij afstappen de geldende regels in acht nemen.
Ga bijvoorbeeld niet tandemfietsen als één van de verkouden is of ziekteverschijnselen heeft.
Zorg ook dat je tot andere fietsers en voetgangers 1,5 meter afstand bewaart.
Als tijdens het tandemrijden de twee personen geen 1,5 meter afstand tot elkaar houden is dat onverstandig en er zal er zo nodig een waarschuwing worden gegeven.
Pas bij drie personen (stel er zit nog iemand achterop) kan er worden gehandhaafd, dus een boete worden uitgeschreven.
moet zijn: als één van de twee verkouden is
Toegevoegd op 15 mei 2020 17:16: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is erg onverstandig. Want de 1,5 meterregel is een basisafspraak die altijd geldt als je niet tot hetzelfde huishouden behoort. Maar het is pas strafbaar vanaf drie personen die niet tot hetzelfde huishouden behoren. En strafbaar betekent: eenieder vanaf 18 jaar krijgt een boete van 390 euro plus een aantekening op het strafblad. Voor 13 tot en met 17-jarigen: uitsluitend een boete van 95 euro.
Over twee personen op een fiets/brommer/motorfiets: 'Bij iemand achterop stappen is dus ook niet de bedoeling', aldus de ANWB.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2020/april/met-meerdere-mensen-in-de-auto-wat-kan-en-mag-nog
Toegevoegd op 16 mei 2020 12:59: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens mij geen antwoord op de vraag.
De vraag is: mag ik met een buddy die niet tot de huishouding behoort samen op een tandem?
Ja dat mag, met inachtneming van de geldende maatregel. Dus bv niet als je verkouden bent of als voor minstens één van de twee thuisquarantaine-/thuisisolatie geldt.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#Wat%20is%20quarantaine
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn antwoord 'het is erg onverstandig' is de letterlijke tekst die de politie nu hanteert. Duidelijker kan het niet.
Vrj vertaald betekent dit: je bent wel heel erg dom als je dit doet - maar je krijgt er geen boete plus aantekening op het strafblad door. Want boete plus aantekening zou een straf met soms levenslange gevolgen zijn (de aantekening!) die je krijgt voor een daad die getuigt van wereldvreemdheid - in de betekenis van: maatschappelijke onwetendheid of maatschappelijke roekeloosheid.
In de link naar het RIVM vind ik niets m.b.t vervoer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je plaatst weer wat je uitkomt. Het is een gedeelte van een tekst op het officiële Twitteraccount van de Politie
En als twee personen niet op 'n zelfde adres wonen?
antwoord @Politie
Politie Nederland
het is erg onverstandig om met een vriend, buurman of collega in één auto te zitten. Doordat je zo dicht bij elkaar zit, loop je een grotere kans om het coronavirus te krijgen én om het te verspreiden. Maar je kunt alleen een boete krijgen met drie of meer bij elkaar.
Voor mij einde discussie
Amadea
3 jaar geleden
De bron in het antwoord gaat over autorijden. Deze geeft informatie over fietsen in coronatijd: https://www.anwb.nl/fiets/diefstal-veiligheid/fietsen-tijdens-het-coronavirus?icp=fietscampagne_voorjaar2020_navigatie13
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Laat ik nou Twitter helemaal niet volgen. Daarom kan ik ook niets uit Twitter citeren. De door mij geciteerde tekst staat op de website van de politie: www.politie.nl: Vragen over corona en politiewerk.
@Amadea. Dank voor de link naar ANWB/fietsen. Maar in deze link staat niets over het achterop zitten. Die informatie staat wel in mijn link over ANWB/autorijden: daar wordt ook het achterop zitten of fiets, brommer en motorfiets genoemd. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De teksten op het officiële Twitter account van de @Politie, Politie Nederland komen van de website van de politie: www.politie.nl: en zijn meer up-to-date. Zelfs al haal je de info van de website dan citeer nog maar een gedeelte.
https://www.oogvereniging.nl/2020/04/coronavirus/
Op de tandem mag, als je de geldende maatregelen in acht neemt.
Dat wilde ik nog even kwijt.