Het woord ERNSTIG heeft veel nuances. Een bedreiging is sowieso een misdrijf, maar niet altijd strafbaar.
Met bedreiging wordt bedoeld dat u of iemand anders wordt bedreigd met fysiek geweld of de dood. Er zijn veel verschillende soorten, maar niet elke is een strafbaar feit. Dit is afhankelijk van de ernst. Niet iedere persoon voelt een hetzelfde aan als een ander. De ene persoon is er gevoelig voor en voelt zich snel bedreigd, terwijl er geen sprake is van een strafbare feit. Een ander persoon trekt zich niets aan van een strafbare bedreiging.
Er zijn verschillende soorten bedreigingen, maar niet elke is strafbaar. De volgende bedreigingen worden gezien als een strafbare bedreiging:
•Aanranding of een verkrachting.
•Een bedreiging die tegen het leven gericht is. Dit kan moord of doodslag zijn.
•Zware mishandeling.
•Een ander persoon bedreigen met brandstichting
•Een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen bedreigen.
•Openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen.
•Als de algemene veiligheid van de goederen of personen in gevaar komen bij de verlening van een dienst. Dit kan ontstaan door een bedreiging met enig misdrijf.
De maximale gevangenisstraf volgens Artikel 285 Wetboek van Strafrecht:
•Bedreiging: 2 jaar celstraf
•Schriftelijke bedreiging met voorwaarde: maximaal 4 jaar gevangenisstraf
•Terroristisch misdrijf: maximaal 6 jaar gevangenisstraf
In geval van een strafbare bedreiging, wordt dit voorgelegd aan een rechter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Oke, maar wat is een bedreiging met voorwaarde?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni
@Rikwolters
Een bedreiging met voorwaarde kan klinken:
ALS JIJ DAT NIET (of wel) DOET, DAN DOE IK ...........
De rechter zal echter steeds de ernst van de bedreiging moeten afwegen
Rikwolters
4 jaar geleden
Oke. Hartelijk dank.