Krijg ik een strafblad voor 'In het openbaar in staat v. Dronkenschap de orde verstoren'?

wetboek van strafrecht artikel 426 lid 1

In het openbaar in staat v. Dronkenschap de orde verstoren. Boete is 399,-

Ik zie zoveel informatie dat ik er gewoon niet uit kom.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Wat wil je nu vragen?

Antwoorden (1)

"Een strafblad krijgen" is een populaire uitdrukking. Officieel heet het dat je een aantekening krijgt in je justitiële documentatie. De Justitiële Informatiedienst (JustiD) houdt deze gegevens bij. De officiële naam voor een strafblad is een uittreksel justitiële documentatie.

Op https://justid.nl/dienstverlening/strafblad/index.aspx vind je:

"Delicten die geregistreerd worden in het Justitieel Documentatiesysteem:

• Misdrijven (die door het Openbaar Ministerie in behandeling zijn genomen)
• Overtredingen (mits een (voorwaardelijke) beslissing OM of ZM met een taakstraf, vrijheidsstraf, geldboete (groter dan 100 Euro))
• Specifieke overtredingen met betrekking tot openbare orde, fraude, zeden, ambtsovertredingen"

In staat van dronkenschap de openbare orde verstoren is een overtreding. De kans is groot dat deze wordt opgenomen op je strafblad. De ernst ervan is daarvoor groot genoeg en de boete hoog genoeg. N.B.: Voor een registratie op je strafblad moet de veroordeling voor het delict definitief zijn.

Een strafblad kan van invloed zijn op je kansen op een baan, maar dat is steeds afhankelijk van jouw specifieke situatie.

Je kan je gegevens, je strafblad, opvragen bij de JustiD. Zie daarvoor https://justid.nl/organisatie/JDS/Inzageencorrectie.aspx.
Antoni