Mag ik bijvoorbeeld Nike kopen en door verkopen op een webshop?

Dus mag ik kledingmerken kopen en verkopen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee dat mag niet.
LeonardN
4 jaar geleden
@Turfgraver Natuurlijk wel. Dat is precies wat winkels doen.
TurfGraver
4 jaar geleden
"Winkels" hebben hier afspraken over.
Kans dat deze grote merken hem op grond van Gemeenschapsmerkverordening en het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendomsrechten (BVIE) gaan dagvaarden.
Vraag is of hij gebruik maakt van de exclusieve distributiekanalen van het merk in de Europese Economische Ruimte (EER).
Dit allemaal nog los van auteursrechtelijk inbreuk op de rechten van het kledingmerk door de vermelding van naam en logo op zijn site.
Maar natuurlijk mag hij dat wel....
LeonardN
4 jaar geleden
In dat geval gaan we dus naar een
Ja als...
of
Nee tenzij...

Antwoorden (1)

Ja, als jij de originele merken inkoopt en doorverkoopt mag dat.
Ondanks dat er in Nederland al zo’n 80.000 webshops actief zijn, zijn er nog altijd mensen die graag een nieuwe webwinkel beginnen. Dankzij gemakkelijke webwinkelsoftware hoef je geen programmeercode meer te kennen. Een eigen webwinkel beginnen is daarom heel eenvoudig. Een overzicht van wat je nodig hebt om te beginnen en de regels die bij een webwinkel komen kijken vind je onder de link. Het is een vrij uitgebreid overzicht van suggesties en ook regelgeving, want je doet het toch niet zomaar!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke tnx maar is dat geen auteursrecht?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Koen757
Het auteursrecht speelt volgens mij hier geen rol. Wel misschien het merkenrecht. Onder de link heb je een voorbeeld van een zaak tegen een webshob, die de domeinnaam gebruikte van het merk. Voor je begint zou ik altijd eerst naar een jurist gaan. Zoals ik de zaken op internet doorlees zitten er best nogwat haken en ogen aan. Merkenrecht en auteutsrecht zijn maar woorden, maar het gaat veel verder.
https://tweakers.net/nieuws/55418/haarlemse-webwinkel-moet-boete-aan-nike-betalen.html