Rijden zonder rijbewijs, scooter in beslag genomen. Wat kan ik voor straf verwachten?

Mijn scooter is na meerdere waarschuwingen en aanhouding voor rijden zonder in bezit te zijn van een geldig rijbewijs AM in beslag genomen. Het OM gaat nu een beslissing maken wat er met dit voertuig gaat gebeuren (teruggave,verkoop of vernietiging)
Nu is mijn probleem ( en ja dat is mijn eigen verantwoordelijkheid) dat ik in het verleden ook meerder malen ben gewaarschuwd en beboet voor rijden zonder geldig rijbewijs B dus auto.
Kan het OM nu ook gaan besluiten om mij te gaan vervolgen of gaan ze nu alleen een beslissing nemen over het voertuig, ik heb namelijk tot op heden nog geen boete binnen gekregen voor het besturen van voertuig zonder in bezit te zijn van een geldig rijbewijs.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K

Antwoorden (1)

Voertuig in beslag nemen vindt pas plaats na minstens 3 keer betraptvte zijn opbrijden zonder rijbewijs. Bij een derde keer kiest de officier ervover het algemeen voor om geen transactievoorstel te doen, maar voor eenndagvaarding te gaan. U moet u dan verantwoorden voor de rechter.

De officier kan onvoorwaadelijke gevangenisstraf eisen bij een derde overtreding. Niet voor de poes dus allemaal. Tzt zal u wel post ontvangen schat ik zo in.
AlphaLimaSierra
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Laten we hopen dat de straf afschrikwekkend zal zijn. Dat zijn de gevolgen van ongelukken met figuren zonder rijbewijs namelijk ook.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eerste keer was aanhouding met waarschuwing, tweede keer hebben ze me zien rijden en dit geldt volgens hun als tweede waarschuwing en bij de derde wilde ik wegrijden en namen ze mijn scooter in beslag. Het enigste wat mij verteld werd is dat OM over voertuig ging beslissen. Zoals ik begrijp kan ik een dagvaarding krijgen, worden dan eerdere aanhoudingen met ander voertuig hierin meegenomen? Het is nu iets meer als twee weken geleden maar tot op heden nog niks gehoord (over voertuig,boete of dagvaarding) zit hier een termijn aan?