Zijn er plekken waar je kan slapen/rusten langs de weg?

Wij zijn aankomende zomer van plan op vakantie te gaan naar Spanje.
Dit leek ons echter het leukst, makkelijkst (en goedkoopst) om te doen d.m.v. er zelf naar toe te rijden. Onze route is dan ook vanuit Limburg richting de buurt van Almanzoria in Spanje.

Volgens de routeplanner is dit circa 20 uur rijden.
Nu kan het voorkomen (omdat wij 's avonds aan rijden) dat ik (de bestuurder) langs de weg mogelijk een kleine pauze/ dutje wil doen.

Alleen mij is het onduidelijk of de optie hiervoor bestaat.
Ik rij dan door Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Spanje.

Ik zal, naar verwachting, dan ook pas in Frankrijk/Spanje willen slapen/rusten.

Weet iemand toevallig wat de regelgeving binnen Spanje en(/of) Frankrijk hierover zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Frankrijk
In Frankrijk mag je op elke plaats overnachten waar ook auto’s en bussen mogen parkeren, tenzij anders aangegeven. Dit mag echter niet langer dan 7 dagen. Ook kun je op bepaalde plaatsen, aires, langs de snelweg maximaal 24 uur staan. Ideaal dus om een nachtje te slapen onderweg naar je bestemming. Deze plaatsen worden aangeduid als aire de repos, met alleen basisvoorzieningen als toiletten en picknicktafels, of aires de service met uitgebreidere voorzieningen zoals een restaurant of een winkel.

Spanje
In de Spaanse verkeerswet staat dat men mag overnachten langs de openbare weg, zolang men zich houdt aan enkele regels. Zo moet men eerst en vooral legaal geparkeerd staan (passen binnen de vakken, niet op het strand, niet in natuurgebied…) en de maximale parkeerduur respecteren (verschilt van gemeente tot gemeente).
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de E25 (Route du Soleil, Metz. Dyon, Lyon e.v.) volgt zijn er vrij regelmatig grote parkeerplaatsen waar je kunt tanken, eten en rusten. Bovendien liggen langs die routes F-1-hotels om te overnachten. Daar kan je een kamer binnen met je creditcard.
Het is wel verstandig in de nacht te rijden, omdat het in de vakantieperioden behoorlijk druk is op deze weg.
Het is zeker de moeite waard om onder de link je reis te volgen i.v.m. de vele mogelijkheden.
Toegevoegd op 23 januari 2020 10:31: tekst