Hebben de voorrangsvoertuigen momenteel allemaal dezelfde sirene?

Ik lees: Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz. Voor bestaande voertuigen en installaties gold tot 2014 een overgangsregeling.
Toch hoor ik nog regelmatig heel verschillende sirenes. Is dat nog steeds een overgangsregeling of is dat hele plan van dezelfde sirenes niet door gegaan?

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Antoni
4 jaar geleden
Goeie vraag! Ik kan brandweerwagens ook nog steeds regelmatig op basis van mijn gehoor onderscheiden van andere hulpvoertuigen.
Bordensteker
4 jaar geleden
Ik hoor het verschil ook nog steeds.
De tweetonige hoorns van de grote brandweerwagens zijn snerpende luchthoorns die zo’n beetje door elk lawaai heen hoorbaar blijven.
De brandweer maakt na de eerste uitruk soms ook gebruik van ondersteunende kleinere materiaalwagens en commandovoertuigen, en die hebben net als ambulances en politieauto’s van huis uit als bestelbus of personenauto geen luchtsysteem waar je een set luchthoorns mee kunt voeden, en die moeten (in mijn beleving) het daarom ‘noodgedwongen’ stellen met elektrische luidsprekers die van dichtbij ook pijnlijk hard klinken, maar die je bij wijze van spreken in een tegemoetkomende rijdende auto amper hoort, tot-ie vlakbij je is. Mijn vermoeden tot nu toe is dat brandweerkorpsen uit een soort functionele dan wel ambtelijke ongehoorzaamheid aan hun veel effectievere luchthoorns vasthouden ...
Bordensteker
4 jaar geleden
Ik vermoed dat het verschil in doordringendheid van de twee soorten toeters vooral komt door de rijkere klank met veel boventonen van luchthoorns, terwijl elektrische luidsprekers alleen maar een luide maar armetierig klinkende toon voortbrengen als een soort versterkte toongenerator.
Vergelijk het maar met hoe verschillende soorten strijk- en blaasinstrumenten op ons gehoor ook elk een heel andere indruk kunnen maken terwijl ze wél dezelfde toonhoogte laten klinken. Terzijde merk ik nog op dat elektrische luidsprekers die niet met slechts twee afwisselende vaste tonen werken maar die in een continue verandering van toonhoogte van laag naar hoog en weer terug klinken (zoals in Amerika) voor mijn gevoel effectiever zijn omdat een vaste toonhoogte soms volledig wegvalt als je eigen voertuig al een bepaald geluid maakt. Het zal af en toe gebeuren dat zoiets voor beide tonen geldt. Met een glijdend variërende toonhoogte ondervang je dat nadeel.

Antwoorden (1)

Ja, ze hebben dezelfde sirene.
Op afstand is dus aan de sirene niet meer te horen of er een brandweerwagen op komst is, een politiewagen of een ambulance.
Onderzoek door TNO leidde tot het ontwerp van een sirene met een geluidsproductie van ten minste 110 dB(A) en maximaal 125 dB(A) op 7 meter van de sirene (de pijngrens ligt bij 120 dB(A).)
Gezocht werd naar een tweetonige oplossing. Lagere frequenties hebben de voorkeur omdat deze gemakkelijker om hoeken worden opgemerkt en beter doordringen tot in auto’s. Vanwege designbeperkingen kwam TNO uit op 375 Hz voor de laagste toon. Om de hoorbaarheid nog te verbeteren werd de lage toon gemengd met boventonen, resulterend in een krijsende fis. De hoogste toon werd op 500 Hz bepaald. Het eindresultaat is een ‘valse b’.
.
Als je toch verschillende sirenes hoort: veel ambulances in Oost-Nederland zijn uitgerust met de zogeheten Martin-hoorn. Deze sirene klinkt hoger en scheller dan de gewone tweetonige sirene en dringt daardoor beter door tot andere weggebruikers. De ambulancechauffeur kan de Martin-hoorn inschakelen naast de gewone sirene.
https://vimeo.com/168345926
.
Inekez1:
Tegenwoordig wordt elke nieuwe ambulance - in heel NL dus - uitgevoerd met een Martin-hoorn. De Martin-hoorn zit sowieso al op brandweerwagens. De hoorn komt niet in plaats van de sirene, maar is een aanvulling.
Met andere woorden: hoor je een Martin-hoorn, dan kan het een brandweerwagen of ambulance zijn.
SimonV
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
De bijlage is van 2009. Dus of die betrouwbaar is momenteel voor dit antwoord betwijfel ik.
SimonV
4 jaar geleden
Ik had ook niet verwacht dat je het er mee eens zou zijn… ;-) Daarom heb ik gecheckt of er de afgelopen jaren iets in de regels veranderd is. Nee dus.
Zie ook: artikel 5 van de “Regeling optische en geluidssignalen 2009”. Geldend van 01-09-2017 t/m heden.
Nog steeds dezelfde regels.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2017-09-01 Het kan zijn dat je in Oost-Nederland woont, daar klinkt de ambulance iets anders (zie aanvulling).
Inekez1
4 jaar geleden
In Oost-Nederland is een proef gedaan met de Martin-hoorn op ambulances. Proef was succesvol. Tegenwoordig wordt elke nieuwe ambulance - in heel NL dus - uitgevoerd met een Martin-hoorn. Die kun je dus overal in NL tegenkomen waar nieuwe ambulances in gebruik zijn genomen. Volgens mij is 'nieuw' in dit geval van de afgelopen 2 jaar ofzo. De Martin-hoorn zit sowieso al op brandweerwagens. De hoorn komt niet in plaats van de sirene, maar is een aanvulling. In situaties waarbij de chauffeur het gevoel heeft dat de normale sirene niet goed wordt opgemerkt door andere weggebruikers, kan hij de Martin-hoorn inschakelen. Los daarvan kan de normale sirene ook in verschillende snelheden worden gebruikt. Hoor je normaal taa-tuu-taa-tuu, dan verandert dat bij het naderen van een kruispunt vaak in tatutatutatutatu. De wetgeving bepaalt de frequentie in Hertz. De toonhoogte van taa en ta zijn gelijk, tuu en tu ook. Maar door het snelle wisselen tussen beide tonen klinkt het heel anders.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling. Ik heb geen bronnen kunnen vinden die je reactie ondersteunen. Toch heb ik de informatie geplaatst (Meestal verkoop je geen onzin…). Dat de normale sirene in verschillende snelheden kan worden gebruikt, staat ook in mijn bron. Maar dat geldt dus voor alle voorrangsvoertuigen.