Is het illegaal om losgeld te betalen aan ransomware criminelen?

Ik vraag me af of er al een wet is die verbiedt om losgeld te betalen, zodat het fenomeen stilaan zou verdwijnen. Want door losgeld te betalen werk je eigenlijk mee aan een criminele activiteit lijkt me.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Nee dat is niet illegaal.

Je zou dan ook een slachtoffer dubbel in het nauw drukken.
Daarnaast is het in mijn ogen ook een illusie dat dit het probleem op zou lossen, maar dat is natuurlijk het geval met bijna alle criminaliteit; iets verboden maken, zorgt zelden of nooit voor het verdwijnen van iets.

Toch ben je niet de enige die dit denkt.
https://www.techzine.nl/nieuws/security/431006/betalen-ransomware-eisen-moet-volgens-professionals-illegaal-zijn/
LeonardN
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Universiteit Maastricht betaalt tonnen aan hackers vanwege gijzelsoftware.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4972931/cyber-security-maastricht-aanval