wat is het verschil tussen een codicil en een testament?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
SentWierda
4 jaar geleden
Behalve een codicil en een testament zijn nog meer wilsbeschikkingen mogelijk.
Het bekendst is het levenstestament of euthanasieverklaring.
Verder; de non-reanimatieverklaring.
En tot slot: het verzoek om hulp (om te voorkomen dat een hulpverlener wordt aangeklaagd bij euthanasie).
Al deze verklaringen hoeven niet handgeschreven te zijn. Gedrukte en geprinte versies zijn geldig (er bestaan standaardformulieren), mits voorzien van volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats, datum en handtekening - en met een toelichting waarom de verklaring is opgesteld.
Van belang is om tijdig exemplaren van de verklaring te verspreiden (vanwege dossiervorming), bijvoorbeeld bij de huisarts en, indien nodig, in een zorginstelling.

Antwoorden (1)

Een codicil is een zelfgeschreven testament en moet aan een drietal eisen voldoen. Het moet zelf (hand)geschreven zijn, het moet voorzien zijn van de datum waarop het stuk geschreven is, en uw handtekening moet eronder staan. In een codicil kunt u omschrijven welke sieraden, kleding of inboedelzaken u na uw dood wilt geven en aan wie. Duidelijk moet zijn welke spullen u bedoelt. Dus niet "alle sieraden" of "alle kasten", maar "de gouden ring met diamant" of "de antieke eiken klok die in de woonkamer hangt".
U kunt ook in een codicil omschrijven of u begraven wilt worden of gecremeerd. Geldbedragen en ook een auto kunt u niet met een codicil aan iemand geven. Dit moet u regelen in een testament. Een codicil is dus een beperkte manier om je erfenis te verdelen terwijl een testament je hele erfenis kan verdelen.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duidelijk. Bedankt ronron1212.
Vraag: Kan je in een testament ook teksten opnemen die in een levenstestament staan?
Dan zou 1 document volstaan.
Bijnkers
ronron1212
4 jaar geleden
Wat bedoel je? je wild je testament opnemen. De notaris die je nodig hebt met het maken van een testament kan dit voor je regelen kost natuurlijk wel meer geld.