Hoeveel minder dan 16 jaar mag iemand seks hebben als er wel sprake is van een huwelijk?

in Artikel 247 staat: 'met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt'. Daaruit meen ik op te maken dat seks met iemand beneden de 16 jaar wel mag als men getrouwd is. Maar tegelijkertijd is het niet toegestaan een huwelijk aan te gaan vóór men de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Ik begrijp niet hoe men die twee kan verenigen.

Artikel 144: Niemand mag een huwelijk aangaan voor hij de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt.
Artikel 247: Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijk onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (3)

Niks minder dan 16 jaar.

Door de veranderde wetgeving die stelt dat je inderdaad normaliter niet onder de 18 mag trouwen is het deel "buiten echt" in dat artikel irrelevant geworden.
Men is dan ook al een tijdje aan het kijken of deze en andere artikelen aangepast kunnen worden, zodat ze meer aansluiten op de huidige wetten en tijdsgeest.
Er was dus een tijd dat je in Nederland wel voor je 16de kon trouwen en de wet wel relevant was.
===
Vandaag de dag geldt dus een verbod op kinderhuwelijken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huwelijksdwang/huwelijksdwang-voorkomen
Verbod kinderhuwelijk onder 18 jaar
Beide partners moeten minimaal 18 jaar zijn om in Nederland te kunnen trouwen. Is een huwelijk in het buitenland gesloten tussen minderjarige partners (kinderhuwelijk)? Dan wordt het huwelijk in Nederland pas erkend als beide partners minimaal 18 jaar zijn.

In 2012 controleerde men in een rechtszaak tussen minderjarigen inderdaad of de twee niet getrouwd waren:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBBRE:2012:BY4968
De rechtbank acht ten slotte bewezen dat de seksuele handelingen met [slachtoffer 1] buiten echt zijn gepleegd. Weliswaar kunnen kinderen beneden de zestien jaar in theorie al met dispensatie trouwen, maar daarvan is tijdens het onderzoek ter zitting niet gebleken.
===
Ook in het buitenland gesloten kindhuwelijken worden al een paar jaar niet meer in Nederland erkend, dus ook dan kan niet de situatie ontstaan dat iemand gehuwd is voor Nederlands recht en onder de 16 jaar oud is.
https://www.nu.nl/politiek/4149756/kindhuwelijken-5-december-niet-meer-erkend-in-nederland.html
===
Voor de wetswijzigingen die kindhuwelijken verboden en kindhuwelijken uit het buitenland niet erkende was het antwoord:

4 JAAR (16-4=12 jaar)

(Bron onderaan):
Seks met minderjarigen
Op grond van artikel 245 Sr mag een volwassene seks hebben met een kind vanaf twaalf jaar
als zij getrouwd zijn. Als zij niet getrouwd zijn is het verboden en strafbaar met een
gevangenisstraf van acht jaren. Net als het tot 1991 onmogelijk was om je huwelijkspartner
te verkrachten (voor 1991 gold dat partners binnen het huwelijk bepaalde echtelijke
verplichtingen hadden) lijkt dit ook een vergeten wetsartikel. Dit wetsartikel heeft tot gevolg
dat bij erkenning van een huwelijk met een kind onder de zestien, daarmee ook de seks met
dit kind gelegaliseerd is
Toegevoegd op 12 januari 2020 12:16: bron, tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Tegenwoordig dus niet meer onder de 18 jaar.
Huwelijken die onder dwang zijn afgesloten en waarbij een van de partners nog niet de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, worden vanaf 5 december niet meer erkend in Nederland.
Dan treedt de nieuwe wet in werking, meldt het ministerie van Veiligheid en Justitie woensdag.
De Tweede Kamer stemde in maart 2014 unaniem in met het wetsvoorstel tegen huwelijksdwang. De wet zou pas in november behandeld worden door de Eerste Kamer en kon pas op zijn vroegst begin 2016 van kracht worden.
Dat betekent ook, dat de tekst van artikel 247 zal moeten worden aangepast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Dat betekent ook, dat de tekst van artikel 247 zal moeten worden aangepast."
Dat kan, maar dat hoeft niet. Er ontstaat nu niet een soort conflict oid.
Het is meer dat het nu wat bevreemdend overkomt.
Dat hangt af van het huwelijksrecht van het land waar het huwelijk is gesloten.
De huidige tekst van artikel 247 is vooral relevant voor mensen die niet in Nederland zijn getrouwd. In verschillende landen is het toegestaan om te trouwen als je jonger bent dan 16 (hoewel er dan vaak toestemming nodig is van ouders en/of rechtbank).
Het lijstje landen waar je onder de 16 kunt trouwen is heel verrassend; de meeste staten van de VS staan het toe. Verder mag het in oa. Estland, Iran, en Suriname.
tinus1969
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Buitenlandse kindhuwelijken worden ook al een paar jaar niet meer erkend. Pas als de gehuwden allebei 18 zijn erkent de Nederlandse Staat dat huwelijk pas.
Dus ook dan is die zinsnede in 245/247 irrelevant. https://www.nu.nl/politiek/4149756/kindhuwelijken-5-december-niet-meer-erkend-in-nederland.html
https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/3024-evaluatie-wet-tegengaan-huwelijksdwang.aspx
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN; en wat als twee Amerikaanse toeristen van 18 en 15 hier een nacht in een hotel verblijven?
LeonardN
4 jaar geleden
Dan wordt hun huwelijk voor zover ik het begrijp dus NIET erkend door de Nederlandse Staat.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, die erkenning gaat met name over inschrijving in Nederland bij migranten. Ik had het in mijn opmerking niet voor niets over toeristen.
LeonardN
4 jaar geleden
Daar zal de verandering van die wetgeving inderdaad om te doen zijn geweest, maar dat houdt niet in dat voor toeristen opeens wat anders geldt. Artikel 32
Ongeacht artikel 31 van dit Boek wordt aan een buiten Nederland gesloten huwelijk erkenning onthouden, indien deze erkenning kennelijk onverenigbaar is met de openbare orde en in ieder geval indien een der echtgenoten op het tijdstip van de sluiting van dat huwelijk:
c niet de leeftijd van achttien jaar had bereikt, tenzij de echtgenoten op het moment dat erkenning van het huwelijk gevraagd wordt beiden de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt; ===
Maar wat is nu het antwoord op de vraag, volgens jou? Gaat Nederland dan volgens jou mee tot zover als de buitenlandse wetgever gaat? Neem Iran waar je geloof ik al op je negende mag trouwen? Zolang het maar toeristen blijven.
tinus1969
4 jaar geleden
@leonardN; die hele 'erkenning' is bedoeld voor migranten, en zorgt ervoor dat immigranten hun huwelijk niet in NL kunnen inschrijven (met allerlei gevolgen voor verblijfsvergunning, belasting, pensioen, hypotheek etc). Maar die hele erkenning speelt geen rol voor toeristen, die tijdelijk verblijven. Je hoeft als toerist niet je huwelijk aan te melden en te laten erkennen.
LeonardN
4 jaar geleden
Je hoeft als toerist niet je huwelijk aan te melden en te laten erkennen.
Klopt (sterker nog ik zou niet eens weten hoe het zou kunnen), maar ZODRA je als toerist met de wet/het Nederlandse recht te maken krijgt (EN je stelt dat iets wel/niet het geval is omdat je gehuwd bent) wel. Stel de 18-jarige Amerikaan, in jouw voorbeeld, pleegt ontuchtige handelingen (247) of dringt het lichaam binnen (245) EN de Amerikaanse doet hiervan in Nederland aangifte en het wordt een rechtszaak, zal de rechter ALS de man stelt dat 245 en/of 247 niet van toepassing zijn WANT volgens hem "binnen de echt gepleegd", dan zal de rechter hun huwelijk dus niet erkennen. (artikel 32c) Op je eerste vraag mag je dus lezen "Dan wordt hun huwelijk du NIET erkend door de Nederlandse Staat/rechter in een zaak ZODRA dat van toepassing wordt." Op zich is je eerste vraag nogal irrelevant. Want: Wat als een Nederlandse man(18) en een Nederlands meisje(15) een nacht in een Nederlands hotel verblijven?
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN:
"Wat als een Nederlandse man(18) en een Nederlands meisje(15) een nacht in een Nederlands hotel verblijven?"
Ik wil de vraag wel aanpassen, als je letterlijk gaat lezen" Wat als twee GETROUWDE Amerikaanse toeristen van 18 en 15 hier een nacht in een hotel verblijven?"
LeonardN
4 jaar geleden
Dan gebeurt er niks. Net als de vraag: "Wat gebeurt er als ik door rood ga en niemand ziet of registreert dat.? Totaal irrelevante vraag dus. De vraag die de vrager stelt gaat dan ook niet over wat "er gebeurd?!" maar over wat MAG. Als een Nederlandse man een 15 jarig meisje in een hotelkamer verkracht gebeurt er ook verder niks zolang er geen rechtszaak komt.
Op het moment echter dat er een rechtszaak zal volgen, kan de man wel beweren dat het in de echt gebeurd is, maar dat is niet vol te houden. (immers dat kan sinds kort in Nederland niet meer met iemand van die leeftijd.)
Als de Amerikaan hetzelfde beweert klopt zijn statement wel dat hij getrouwd is in zijn land, maar dat heeft geen invloed, op de wetgeving hier. Zie artikel namelijk art 32BW.
Nederland accepteert hun status van getrouwd zijn niet als het er op aankomt. Net zoals als ze dat bij de leugen van de Nederlandse man niet doet.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, je vlucht in formalismes. Je kun best snappen waar ik heen wil en wat het werkelijke issue is in deze context.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap niet waar je heen wil. Leg dat dan eens met zoveel woorden uit als je kan ipv met zo min mogelijk. In mijn ogen kan een toeristenpaar of een ingeschreven paar hier NIET (meer) gebruik maken van 245/247.
Het antwoord op de vraag is dat je dus geen legale seks onder de 16 mag hebben (iig niet via die route). Wat is nou jouw punt?