Kan een zorginstelling een bepaald OS/versie eissen op een client computer?

Een lolbroek beweerde binnen mijn zorginstelling dat alle clienten verplicht W10 op hun prive PC moeten hebben staan. (dit was een soort grap mij uit de tent te lokken gezien ik een hekel heb aan dat OS)
Maar kan dit eigenlijk echt? Het zit wel een het netwerk van de zorginstelling, dus leverd het gevaar op als ikemand bv. nog XP gebruikt? ook voor de andere clienten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
gvrox
4 jaar geleden
De eis stellen dat de gebruiker van het netwerk dat doet met een ondersteund OS lijkt me niet onredelijk, maar daarvan zijn er meer dan alleen W10. De vraag is dus of ze onredelijke eisen mogen stellen.

Antwoorden (1)

Ja, een zorginstelling kan eisen dat Windows 10 op de computer staat, omdat oudere versies niet meer door Microsoft worden ondersteund. De instelling wil natuurlijk niet dat een andere computer in het netwerk besmet wordt door een gehackte XP-computer.
Een Apple-computer hoeft niet onveilig te zijn, maar ik kan me voorstellen dat een instelling één OS in het netwerk gemakkelijker vindt.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat een instelling zich hier mee gaat bemoeien.
Ik heb het trouwens over de clienten/preve PCs, niet die van het bedrijf zelf (waar het personeel op werkt)
LeonardN
4 jaar geleden
@joris122 Je vraagt of het KAN, dat iets kan zegt nog niet dat iets (veel) gebeurt.
Zodra jij werkelijk op het netwerk gaat, en dus niet enkel verbinding maakt met het internet, kan de zorginstelling eisen dat "alle PC's die op dat netwerk aansluiten voldoen aan bepaalde eisen". Je mag met een offline PC natuurlijk doen wat je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN De clienten PC hebben een eigen netwerk, wat gescheiden is van het bedrijfsnetwerk. Geloof ik of maakt dat niet uit in deze? Het kan opzich ook gaan over de clienten PCs onderling.
LeonardN
4 jaar geleden
Het maakt niet uit, hoe het precies zit. Zodra iemand een netwerk beheert mag en kan deze eisen stellen aan diegenen die op dat netwerk willen.
Nogmaals JIJ hoeft geen Windows 10 op je PC te zetten, maar niemand is verplicht om jou met Windows XP op een netwerk toe te laten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN Mijn zorginstelling heeft zover mij bekent geen regels over het gebruik van het OS. Windows 98 of XP mag dus ook gewoon. @SimonV Als dit zou kunnen zou je ook kunnen stellen dat de instelling zelf de beveiliging niet goed op oorde heeft. Een besmeting via het netwerk zou namelijk via hun server tegengehouden moeten worden. Trouwens als die andere computer wel goed beveiligt is hoe zou die dan besmet kunnen worden door die gehachte XP computer? Zou lijkt me dan eerder andersom of XP computers op het netwerk onderling.
LeonardN
4 jaar geleden
@joris122 Nogmaals, je vraagt wat KAN. Dat is wat anders dan dat je vraag wat er op een specifieke locatie gebeurt.
Dat het bij jou MAG, is dus iets heel anders.
Een instelling KAN en MAG iemand weigeren met een bepaald OS. Of ze dat ook daadwerkelijk DOEN is een andere vraag.
Bij de instelling waar ik zit (mijn huis zogezegd), MAG niemand op het netwerk met een PC met een OS-versie lager dan Windows Vista, dat MAG en KAN ik bepalen, want het is MIJN netwerk.
===
@joris
Dat ZOU je kunnen stellen (hoewel die stelling onhoudbaar is), maar dat maakt niet uit. Als iemand in mijn huis toch met een lagere OS-versie op MIJN netwerk wil, kan deze argumenten aanvoeren wat hij wil. IK ben de baas over dat netwerk en WIL en HOEF het verhoogde risico van lage door Microsoft niet meer ondersteunde versies niet te accepteren. Net zoals ik kan stellen dat ik niemand in huis wil die zijn schoenen aanhoudt. Wat je nu doet is er een discussie van maken, maar dat is niet nodig. Eigenaar beslist.