Mag je apparaten uit wecycle bakken halen?

Tegenwoordig heeft bijna elke supermarkt mediamarkt of gamma een bak van wecycle in hun winkel staan wat me opvalt is dat er regelmatig prima apparaten erin worden gegooid denk hierbij aan smartphones digitale cameras etc mijn vraag was of ik dit er legaal uit kan halen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Deze voorwerpen vertegenwoordigen een economische waarde en zijn gewoonweg eigendom van de winkel. https://www.wecycle.nl/winkels
Wat is de kostenvergoeding voor ingeleverde elektrische apparaten?
We bieden winkels een kostenvergoeding (excl. BTW) op basis van de hoeveelheid/soort aangeboden apparaten: Groot witgoedapparaten (GWG) en koel-/vriesapparaten (KV)
6 euro per apparaat
Kleine elektrische en ICT-apparaten (KEI)
2 euro per volle KEI-box
1 euro per overig apparaat dat niet in de KEI-box past
Beeldbuistelevisies en –monitoren (CRT)
...... Dit meenemen zonder te vragen valt dus onder diefstal. http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/310.html
Artikel 310
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste,
Zoals je aan de antwoorden hieronder ook al kunt aflezen, is het inderdaad niet legaal om apparaten uit onze bakken te halen. Allereerst omdat dit gevaarlijk kan zijn; de apparaten kunnen kapot zijn en het is niet voor niets dat je gecertificeerd moet zijn om de apparaten uit elkaar te mogen halen. Hier komen gevaarlijke stoffen bij vrij. Daarnaast, zoals LeonardN al aangeeft; de winkels ontvangen vergoedingen voor de opgehaalde apparaten en de inleveraar levert zijn oude apparaat in, in de veronderstelling dat dit wordt gerecycled, niet dat het door iemand anders gebruikt gaat worden. Als dit hun bedoeling is, zullen ze deze apparaten op een andere manier aanbieden. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,
Team Wecycle

Antwoorden (2)

Wat jij wilt doen is een simpele vorm van recycling. Vraag is of de winkel dit ook vindt. Wellicht zijn er afspraken met de kringloop of andere winkels/ondernemers gemaakt.

Nee, zonder even te vragen of het mag is dit niet juist, je eigent je iets toe wat niet van jou is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Wat is de onderbouwing van: je eigent je iets toe wat niet van jou is?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dacht dat dit wel duidelijk was.
Heel simpel: alles in een winkel waar je niet voor betaald hebt is niet van jou.
-----
Het is niet van VS maar van de winkel (Mediamarkt of Gamma in dit geval).
De bak staat in de winkel en wat er door de vorige eigenaar in wordt gegooid (afstand van wordt gedaan) is niet voor de willekeurige voorbijganger - klant of niet.
Waarmee niet gezegd is dat even vragen aan personeel van de winkel duidelijkheid zal verschaffen. Nee, afblijven of ja, het is te koop :)
SentWierda
4 jaar geleden
Erg kort door de bocht. In menige winkel zijn standaard artikelen aanwezig waar je niet voor hoeft te betalen. En waar je ook geen toestemming voor hoeft te vragen of te krijgen om ze mee te nemen.
Met een beetje nadenken kan eenieder wel voorbeelden bedenken.
(Alvast een paar voorbeelden. Kledinghangers in vele modezaken. Huis-aan-huisbladen in alle supermarkten en boekwinkels.)
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda
Loop eens een modewinkel in en pak enkel 5 kledinghangers zonder te vragen en loop ermee weg.
Dat een gratis folder zo meegenomen mag worden is inderdaad meestal duidelijk zonder dat te vragen. Het voorbeeld is echter nogal wat anders, ook in bijvoorbeeld een gemeenterecycling is het niet toegestaan voor recycling/vernietiging aangeboden spullen en/of materialen mee te nemen. Maar goed het is heel simpel. Als het mag, dan mag het en kan je(de vrager) het dus vragen aan het personeel, net als je kan vragen of je een foldertje zo mee mag pakken, of ALS je een kledingstuk koopt, je de hanger er bij mee mag nemen.
SentWierda
4 jaar geleden
Tja, het woord folder heb ik niet genoemd. Het moge duidelijk zijn dat het over kranten gaat.
En in modewinkels staat vaak een bak waarop staat dat je gratis hangers mag meenemen.
Nog een voorbeeld. Het wordt door bijvoorbeeld kringloopwinkels op prijs gesteld om uit een afvalcontainer voor recycling/vernietiging aangeboden spullen mee te nemen Want voor een volle container moet honderden euro's worden betaald aan de gemeenterecycling. Dus hoe langer het duurt voordat een volle container hoeft te worden opgehaald, hoe beter.
tinus1969
4 jaar geleden
@SentWierda, de zaken die jij noemt zijn typische voorbeelden van 'de uitzondering die de regel bevestigt.'
Er is bv geregeld dat huisvuil dat op straat staat eigendom is geworden van de gemeente; huisvuil meenemen is dus formeel diefstal. Dit geldt ook voor recyclebaar afval - dat is eigendom geworden van de inzamelaar. Of er snel vervolgd zal worden is een ander verhaal.
ronron1212
4 jaar geleden
Nog niet zolang geleden meegemaakt dat iemand toch wel een boete kreeg nadat de politie was gebeld om afval uit een stortbak te halen op de straat.
Nee, dat is eigendom van de winkel, dus zou diefstal zijn. Officieel zijn mensen die grof vuil, dat langs de openbare weg staat om opgehaald te worden, meenemen ook strafbaar, omdat dat ook diefstal is. Het blijft eigendom van de mensen die het buiten hebben gezet tot het moment dat het opgehaald wordt
anneliez
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Officieel zijn mensen die grof vuil, dat langs de openbare weg staat om opgehaald te worden, meenemen ook strafbaar, omdat dat ook diefstal is."
Ik dacht dit ook, en wilde dit ook als voorbeeld geven, maar toen ik dit verder probeerde te beargumenteren kwam ik in dubio.
Op dit moment neem ik toch aan dat dit wel mag. https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel18
Artikel 18
De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen.
SentWierda
4 jaar geleden
@Anneliez: m.b.t. grof vuil is dit een redenering die niet is gebaseerd op de theorie en ook niet op de praktijk.
Op het moment dat je grofvuil langs de weg zet, verlies je de eigendom. (In de praktjk is de enige uitzonderiing dat als je tijdens verhuizen spullen even onbeheerd buiten laat staan, je de eigendom uiteraard niet verliest.)
Als je de eigendom verliest, geldt de wet: Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan de eigendom. (Burgerlijk Wetboek 5, Titel 2, Artikel 4).
Formeel moet je elke dag van alle honderden voorwerpen die je buiten onbeheerd aantreft aangifte doen bij de gemeente - maar in de praktijk doet niemand dat. Het zou iemand honderden uren per week kosten - elke keer maar weer een melding bij de gemeente. Als iedereen dit zou doen, dan zou een gemeente duizenden extra ambtenaren moeten aanstellen.