Moet ik de boeten van 13 maanden geleden betalen waar ik nu pas iets over hoor?

Ik ben op 1 november 2018 gepakt met een brommer zonder kenteken een vriend had mij brommer geleend met kenteken en zijn brommer bij mij gelaten de volgende dag ben ik met die brommer gepakt 1 november 2018 ben ik gepakt het is vandaag 5 december 2019 in die tijd heb ik nooit iets van die boetes gehoord ik had wel een rijbewijs en een helm op het zijn boetes over rijden zonder kenteken en een boete voor rijden zonder verzekering

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedoel je 1 november 2018 of 2019? Is je rijbewijs ook ingevorderd? Zo ja had je een klaagschrift moeten aanvragen. https://ingevorderd.nl/klaagschrift-rijbewijs
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@BrianAttema, een vreemd verhaal. Als je gepakt wordt tijdens het rijden op een brommer zonder kenteken wordt de brommer meestal gelijk in beslag genomen. Het is een opeenstapeling van boetes en maatregelen. Er kan ter plaatse niet gecontroleerd worden of de brommer aan de eisen voldoet, wie de eigenaar van de brommer is, of er een geldige verzekering is afgesloten en of de brommer misschien (zelfs in de meeste gevallen) gestolen is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de sanctie voor dit akkefietje bij de twee boetes blijft, mag je in de handen klappen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is gebeurd in 2018 de brommer was nie gestolen zat nog een verzekering plaatje op van 83 die was van zun vader die had hij al die tijd in de schuur laten staan maar die vriend van mij had hem weer een beetje opgeknapt en wouw hem nog op kenteken zetten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@BrianAttema, dat is relevante extra info. Maar de strafvorderingstermijn van het OM is niet overschreden. Kun je (wil je) mij de feitcodes mailen in een PB persoonlijk bericht?)

Antwoorden (2)

Ja.

De eerste verjaringstermijn (en ook de verjaringstermijn waar jij in mijn ogen mee te maken hebt) is 6 jaar en daar je zit je dus nog lang niet aan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/verjaringstermijn-misdrijven

Verjaringstermijn misdrijven
Bij strafbare feiten wordt een onderscheid gemaakt tussen misdrijven en overtredingen. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten dan overtredingen. Voorbeelden van misdrijven zijn moord, doodslag en verkrachting, diefstal, mishandeling en oplichting. Voor misdrijven geldt een verjaringstermijn van 6, 12 of 20 jaar. Of geen verjaringstermijn. De termijn hangt af van het soort misdrijf.

Overzicht verjaringstermijnen misdrijven
Verjaringstermijn Soort misdrijf
6 jaar.. Misdrijven waarop een boete, hechtenis of gevangenisstraf van maximaal 3 jaar is gesteld. Zoals belediging, stroperij en het niet opvolgen van een ambtelijk bevel.
12 jaar.. Misdrijven waarop een gevangenisstraf van meer dan 3 jaar is gesteld. Zoals diefstal, oplichting en valsheid in geschrifte.
20 jaar.. Misdrijven waarop een gevangenisstraf is gesteld van 8 jaar of meer. Zoals afpersing, aanranding en samenspanning tot bepaalde misdrijven.
Geen.. Misdrijven waarop een gevangenisstraf van 12 jaar of meer is gesteld. Zoals moord, doodslag, verkrachting en mensenhandel. Zedenmisdrijven tegen kinderen waarop een gevangenisstraf van 8 jaar of meer is gesteld.
LeonardN
4 jaar geleden
Het gaat bij de vraag niet om eventuele verjaring van de strafdaad maar om eventuele verjaring van de strafvordering.
Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring bij overtredingen na drie jaar en bij misdrijven waarvoor een geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van drie jaar of minder kan worden opgelegd: na zes jaar.
Er zijn op uw naam boetes uitgeschreven voor het rijden op een kentekenplichtige brommer zonder kenteken en bovendien zonder de verplichte verzekering. Aan de feitcode op de strafbeschikking is te zien wat er door de Officier van Justitie wordt verweten.
Er is dus tussentijds vastgesteld dat de brommer niet de vereiste kentekenplaat en verzekering had. De identiteit van de verdachte is ter plaatse vastgesteld.
De officier van justitie kan een strafbeschikking opleggen als de schuld vaststaat en zolang de maximale straf volgens de wet niet meer dan zes jaar is. Dat laatste laat ik buiten beschouwing. Onverzekerd deelnemen aan het verkeer is wel een ernstig strafbaar feit, maar van deze zaak een olifant maken heeft geen zin.
Dat de brommer kentekenplichtig is, niet geregistreerd was bij de RDW – De Dienst Wegverkeer - , er onverzekerd mee op de openbare weg werd gereden is eveneens vastgesteld. In het betreffende geval mag voor maximaal drie feiten een sanctie worden opgelegd of proces-verbaal worden opgemaakt. Dat u tijdens de rit een geldig rijbewijs kon tonen en een helm droeg is nog een geluk bij een ongeluk.
De strafvordering heeft ruim binnen drie jaar plaatsgevonden en is dus rechtmatig.
Als je niet binnen twee weken, geteld vanaf de dag dat je bekend bent geraakt met de strafbeschikking, in verzet gaat wordt de strafbeschikking definitief en staat juridisch vast dat je de strafbare feit hebt begaan. In sommige gevallen heeft men zes weken de tijd voor verzet maar dat risico moet je niet nemen.
In de bijgaande reactie zet ik uiteen wat de eigenaar van de uit 1983 stammende (Nederlandse)brommer te doen staat om op de weg te mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@BrianAttema, Als je op de weg wilt rijden met een brommer die al in 1983 werd gebruikt in Nederland, dus vóór de invoering in 2007 van het bromfietsenkenteken, dient de eigenaar een keuringsafspraak te maken bij de RDW – De Dienst Wegverkeer. De Dienst Wegverkeer controleert onder meer de technische staat en of deze brommer aan de regels voldoet om op de weg te mogen rijden.
Als je naar de afspraak wilt rijden moet er een apart kenteken worden aangevraagd, een zogenoemd eendagskenteken. Hiermee kan men alleen op de dag van de keuring vanaf het Nederlandse adres naar het keuringsstations rijden en weer terug. Het voertuig moet op de dag van het onderzoek in Nederland verzekerd zijn.