Betrapt met wiet, geen boete, komt er dan wel een brief naar huis?

Hi, vandaag werd ik betrapt met 0.5 gram hasj in het openbaar. Politie vroeg mijn ID en registreerde alleen, moest niks ondertekenen ofzo en zei niks over een boete. Krijg ik een brief naar huis toegestuurd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Nee, je hoeft de brievenbus niet in de gaten te houden.
Als je een gebruikshoeveelheid bij je hebt, wordt dit geregistreerd. Je naam is dan bekend bij de politie maar je hebt geen strafblad.
.
Ter info
In 218 van de 355 gemeenten is een totaalverbod voor drugsgebruik opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het gaat daarmee om plekken in de publieke ruimte, zoals parken, straten of openbare gebouwen.
De Opiumwet verbiedt het produceren, vervoeren en handelen in drugs. Maar over het gebruiken ervan staat niets in de wet, waardoor gemeenten zelf kunnen kiezen voor een verbod in de APV.
Veel grote steden kiezen voor een verbod op specifieke plekken waar veel overlast is. Maar uit de inventarisatie blijkt dat vooral veel kleinere gemeenten kiezen voor een algeheel gebruiksverbod. Hoewel massaal ingesteld, blijkt dat in de praktijk echter moeilijk te handhaven.
Volgens het Openbaar Ministerie richt het Nederlandse vervolgingsbeleid zich vooral op de productie en handel van drugs. Het opsporen van bezit van kleine hoeveelheden drugs voor eigen gebruik kent een veel lagere prioriteit, al mag de politie wel altijd controleren op drugs in het kader van de opsporing van drugsdealers.
SimonV
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
"Nee, je hoeft de brievenbus niet in de gaten te houden.
Als je een gebruikshoeveelheid bij je hebt, wordt dit geregistreerd. Je naam is dan bekend bij de politie maar je hebt geen strafblad." Wat is het nut van deze registratie?
SimonV
4 jaar geleden
Ik heb hierover geen informatie kunnen vinden.