Welke rechten heeft een medewerker supermarkt bij alaromopvolging in de nacht?

Een vriend van mij werkt bij een supermarkt. Deze supermarkt doet zelf de alarmopvolging. Het gaat hier om een grote bekende supermarkt die valt onder de CAO supermarkt VGL.

Hij wordt met regelmaat midden in de nacht uit bed gebeld. Dan moet hij naar de winkel kijken wat er is en opnieuw het alarm inschakelen. (hij is dan gemiddeld een uur van huis in totaal)

Hij krijgt hier dan 1 uur voor betaald. Zonder toeslag.

Ik vind dat raar. Je hebt een gebroken nacht, want als het om 2:00 gebeurd en je moet om 6:00 beginnen, moet je nog steeds om 6:00 aanwezig zijn. Hij krijgt geen nachtdienst toeslag.

Hoort dit wel?

In mijn vak is het zo dat 1 uur komen 3 uur betaald is en toeslagen voor nachtdienst.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Wat staat in Cao?
crispy
4 jaar geleden
Dat is zwaar onderbetaald. In principe moet er een vaste vergoeding komen voor consignatiedienst: hij is oproepbaar en moet dan komen. Daarnaast moet de gewerkte tijd natuurlijk betaald worden. En ten derde: er moet een gevarentoeslag komen. Want als er een terecht alarm is, loopt je vriend een behoorlijk risico dat er meerdere inbrekers zijn die hem iets aandoen.
crispy
4 jaar geleden
@Turfgraver Ik kan me niet voorstellen dat er iets over alarmopvolging in de supermarkt cao staat. Hooguit consignatiedienst voor technische storingen voor als bijv de koeling uitvalt, dan zal je de servicemonteur binnen moeten laten.
LeonardN
4 jaar geleden
@crispy Kan je je stellingen bewijzen middels een link? Ik kan er niks van vinden. Ben je niet in de war met specifieke CAO's, of haal je door elkaar wat je gewend bent, met wat zou moeten? https://werkwacht.nl/artikel/consignatiedienst/ "Hij krijgt hier dan 1 uur voor betaald. Zonder toeslag."
Dat zou prima binnen de algemene regels kunnen vallen en als er verder niets in die CAO staat is dat niet meer en niet minder wat er moet m.i.. "In principe moet er een vaste vergoeding komen voor consignatiedienst"
Nope:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-oproepdiensten-consignatie
U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. In uw cao kunnen hierover afspraken staan. "Daarnaast moet de gewerkte tijd natuurlijk betaald worden."
Eens. Maar ik lees nu zelfs ZONDER nachtdiensttoeslag. "er moet een gevarentoeslag komen."
Want? Ik bedoel ik snap je argument, maar waar staat dat beschreven? Algemeen of CAOspecifiek?
TurfGraver
4 jaar geleden
Geloof me crispy, toeslagen worden steeds minder in de toekomst....
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vind het wel verbazingwekkend dat niet eens het nachtdiensttarief gerekend hoeft worden.
crispy
4 jaar geleden
@LeonardN Ik ken deze specifieke cao niet. En ik ga die cao niet uitpluizen.
Wat ik wel weet is dat er iemand opgetrommeld kan worden, kennelijk zonder dat daarover iets is vastgelegd.
Wat gebeurt er als de persoon niet in staat is om te komen, bijvoorbeeld omdat hij teveel gedronken heeft? Blijft hij dan in gebreken? Wordt hem opgelegd dat hij niet mag drinken? Mag hij bij zijn tante op bezoek aan de andere kant van het land, zodat hij 4 uur reistijd heeft? Als er een dergelijke taak wordt opgelegd, moeten daar duidelijk voorwaarden aan gekoppeld worden en moet daar ook een passende beloning bij staan. Dat vind je niet in de supermarkt cao terug, omdat een cao een collectieve regeling is, en de activiteit alarmopvolging is geen activiteit die standaard binnen een supermarkt wordt uitgeoefend. Dit zou expliciet in een persoonlijke arbeidsovereenkomst moeten worden vastgelegd.
LeonardN
4 jaar geleden
"Dit zou expliciet in een persoonlijke arbeidsovereenkomst moeten worden vastgelegd." Bron?
itsme
4 jaar geleden
geen bron, wel gezond verstand: Ik ga niet midden in de nacht kijken of er geboefte bij mijn werkgever is zonder dat daarover iets is vastgelegd in een contract.
crispy
4 jaar geleden
@LeonardN. Als het niet in de cao staat, moet het toch ergens anders staan? Waar zou dat kunnen staan behalve in een arbeidsovereenkomst?
crispy
4 jaar geleden
@itsme precies, dat bedoel ik.
TurfGraver
4 jaar geleden
Misschien is er gewoon een consignatiedienst rooster.
En ja, als je in geroosterd ben verwacht men ook dat je (nuchter en op tijd) op komt dagen.

Antwoorden (1)

In het algemeen geldt dit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-oproepdiensten-consignatie
Als u geconsigneerd bent, moet u in uw vrije tijd bereikbaar zijn voor spoedgevallen. De regels voor deze oproepdienst staan in de Arbeidstijdenwet. Zo mag u 14 dagen per 4 weken consignatiedienst hebben. U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. In uw cao kunnen hierover afspraken staan.

https://werkwacht.nl/artikel/consignatiedienst/
Je werktijd gaat pas in op het moment dat je wordt opgeroepen. Hij eindigt weer bij afloop van de klus.
De eventuele heenreis naar een klus geldt als reistijd, de terugreis niet. Krijg je een oproep, dan krijg je minstens een half uur uitbetaald. Ook als je minder dan een half uur werkt.
Als je een oproep krijgt, geldt dit niet als een onderbreking van je vrije tijd. ===Ook als je ’s nachts een oproep krijgt, telt dit niet als een nachtdienst.===
Je mag per 24 uur, niet langer dan 13 uur werken. Dit is inclusief de uren die je maakt als je een oproep krijgt.
Per 4 weken mag je maximaal 14 dagen oproepbaar zijn.
Per 4 weken mag je minimaal 2×2 dagen achterelkaar niet werken en ook niet oproepbaar zijn.
Vlak voor en na een nachtdienst, mag je niet oproepbaar zijn.
Ben je binnen 16 weken, 16 keer of meer oproepbaar tussen 00.00 uur en 06.00 uur? Dan mag je binnen die 16 weken niet meer dan 40 uur per week werken.
===

--Hij krijgt geen nachtdienst toeslag.
Hoeft ook niet.

--In mijn vak is het zo dat 1 uur komen 3 uur betaald is en toeslagen voor nachtdienst.
In jouw vak zal dat in de CAO zo beschreven staan. Dat is geen algemeen geldende regel of een die ik kan vinden in CAO VGL.
===

Zover ik het dus kan bepalen lijkt dit allemaal te kloppen.
===
Hier de CAO VGL https://www.fnv.nl/getmedia/0928720a-1f81-435b-883e-3ec1160f41fd/Supermarkten-VGL-cao-2017-2019-vrs-31-01-19.pdf?ext=.pdf
Toegevoegd op 06 juli 2019 10:35: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De meest logische stap lijkt me.
-Lid worden van een vakbond (als je kennis dat al niet is)
-Dit aankaarten bij de vakbond
Als dit een trend is/wordt kan dit wellicht opgenomen worden in een volgende CAO.
crispy
4 jaar geleden
Wat is nou het antwoord welke rechten deze persoon heeft? Je gaat er van uit dat hij consignatiedienst heeft, maar is dat ook zo en waar ligt dat vast?