Als particulier/platteland wonend je te veel aan biologische eieren te koop aanbieden, mag dat?

Als particulier buiten/platteland wonend je biologische eieren te koop aanbieden / kraampje aan de straat eierdozen erbij en potje om te betalen met wisselgeld eventueel. Mag dat of zijn hier regels voor? Zag dit voorheen veel met zowel eieren als aardappelen ook groenten en fruit. Onbemande kraampjes met een bordje en DIY/doe het zelf! Prima systeem, maar is het volgens de regels of niet (meer) en in dat geval waarom niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Zie het nog steeds maar denk dat het steeds minder wordt om dat mensen het gewoon meenemen of er haast niets voor betalen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Volgens mij zijn er wel regels aan het mogen claimen dat iets biologisch is
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron
Dat risico is er natuurlijk, vroeg me af of het wel mocht. Ik hoorde eens dat díe oneerlijkheid reuze meeviel, maar of dit nog zo is? .
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ritsuka
Ik noemde de eieren biologisch omdat een particulier een klein aantal kippen heeft en niets anders doet dan genieten van de eitjes; zonder extra's, zonder gebruik van middelen.
Op zo'n bord staat dan Eieren Te Koop verder niet.

Antwoorden (2)

Ja hoor, dat mag. Mits je aan de wettelijke eisen voldoet (b.v. op het gebied van hygiëne) en belasting afdraagt over je inkomsten. In Brabant en op de Waddeneilanden zijn er veel boeren die hun producten rechtstreeks aan de consument aanbieden. Meestal gaat het om groenten en fruit, soms om zuivelproducten of vlees. Doordat er geen tussenhandel bij betrokken is, kan de boer hogere prijzen vragen dan hij anders zou krijgen.
In landen als Frankrijk en Duitsland is het heel gebruikelijk dat consumenten hun voedsel rechtstreeks bij de boer kopen. En toen Griekenland 10 jaar geleden door de economische crisis werd getroffen en veel Grieken nauwelijks geld hadden voor hun dagelijkse boodschappen, gingen de Griekse boeren massaal hun producten rechtstreeks aanbieden aan de consumenten, die daar dankbaar gebruik van maakten. Een paar keer per week reden de boeren met een auto of busje vol met aardappelen en fruit naar een centrale plek, waar ze hun producten te koop aanboden. Al snel ontdekte de bevolking de voordelen: de producten waren, zonder de tussenhandel, veel goedkoper dan in de supermarkt en bovendien weet je als koper precies waar de voedingsmiddelen vandaan komen.
Pieter2011
4 jaar geleden
Het mag wel, maar dan moet je wel aan bepaalde regels voldoen.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/eitjes-aan-de-weg-mag-dat

Voor de losse verkoop van eieren gelden hygiene-eisen en handelsnormen, zoals vastgelegd in de EU verordening 589/2008.
Wie minder dan 250 leghennen heeft hoeft z'n dieren niet te registreren, maar zodra je de eieren gaat verkopen moet dat wel.
Er moet namelijk een stempel op de eieren. Voor dat stempel heb je een kipnummer nodig. Dat kipnummer kun je na registratie aanvragen bij AVINED: www.avined.nl
Er geldt sinds 2014 een vrijstelling van de sorteerplicht. Bij huisverkoop hoeft dus niet te worden aangegeven hoe zwaar de eieren zijn. Die vrijstelling moet wel worden aangevraagd bij de Nederlandse Controle Autoriteit Eieren en ook daar heb je een Kipnummer voor nodig.

Zorg verder voor een dusdanige administratie van je eieren dat je de versheid kunt garanderen. Eieren moeten binnen 21 dagen worden verkocht. De tenminstehoudbaarheidstijd (THT) is 28 dagen na de leg. Andere vereisten zijn:
Goede hygiene van dierverblijf en legnesten
Goede hygiene van opslagruimte en verpakkingsmateriaal
Ontdoen van mest en strooisel en veren, liever niet wassen
Goede voorlichting aan kopers: niet rauw consumeren
Goede diergezondheidszorg: koppel testen op salmonella.

Voor houders van minder dan 50 kippen kan volgens de Europees regels een vrijstelling van het merken van eieren worden aangevraagd. Maar de Nederlandse overheid maakt geen gebruik van deze vrijstellingsmogelijkheid, dus vallen de kleinschalige kippenhouders zodra ze hun eieren gaan verkopen officieel onder de merkplicht. Op de verkoop van ongestempelde eieren aan de weg vindt voor zover bekend geen controle plaats.
LeonardN
4 jaar geleden
teusvh
4 jaar geleden
Nog niet afgeschrikt?
Kijk dan vooral ook in de APV van je gemeente,
Daar staat haast zeker wel iets in over verkoopstalletjes langs de weg en zo.
Je kunt zomaar een aanschrijving krijgen van B&W dat je de boel moet opruimen.
Of een bekeuring als je een norse wijkagent treft.