wat doet de politie na anderhalf jaar met Een aangifte?

wat doet de politie na anderhalf jaar met Een aangifte? van onterechte negatieve recensie op facebook ? zie deze vraag https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/635425/strafbaar-onterecht-negatieve-recensie-schrijven/

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Niets, zo'n recensie valt normaal gesproken onder de vrijheid van meningsuiting. Politiewerk zou het kunnen zijn in geval van bijv. smaad. Ga er gerust vanuit dat zo'n aangifte op dit moment ligt tussen de stapel aangiften over gestolen fietsen die ergens in een kast ligt te verstoffen of dat digitaal doet op de harde schijf. Een stukje uit de bron:

"Een negatieve review juridisch aanpakken is een grote stap, die niet altijd tot het gewenste resultaat zal leiden. De eerste overweging is hoe serieus andere lezers het bericht zullen nemen. Hoe oud is het bericht, worden er concrete feiten genoemd en zou iemand zich hierdoor laten afschrikken? Is er sprake van één negatief bericht of een hele serie? Als er één recensie compleet negatief is tussen 89 best positieve berichten, dan zal een beetje normaal denkende lezer wel snappen dat die ene recensie een boze klant is, en deze dus minder serieus nemen.

Wanneer de klant te herkennen is, kan hem worden gevraagd de review te verwijderen of aan te passen. Dit vereist wel enige tact: de klant is immers boos, en dan gaan eisen en dreigen zal hem alleen maar nóg bozer maken, en misschien wel nog meer berichten gaan plaatsen. Soms is het beter het eigen gelijk te slikken en de klant tegemoet te komen.

De stap naar de reviewsite is de volgende. Een reviewsite moet ingrijpen bij klachten, als vaststaat dat de recensie geen basis in de feiten heeft en/of nodeloos grievend is. Negatief zijn mag, zelfs stevige taal is toegestaan. Een duidelijke mening of overdrijving is ook niet snel aan te pakken (“ik raad dit mijn ergste vijand nog niet aan”) maar zodra men feitelijke zaken gaat noemen, moeten deze wel kloppen.

Een probleem hierbij is dat de reviewsite moet gaan beoordelen of de klacht juist is. Dit is erg moeilijk als het gaat om een recensie. Bij auteursrechtinbreuk kan men op een website kijken van een fotograaf, of bellen met de filmmaatschappij. Bij discriminatie kan de uiting zelf erbij gepakt worden. Bij recensies van bedrijven of producten kan dat niet. (...)

De stap naar de rechter is als laatste redmiddel mogelijk. Hier zit wel een groot risico aan: een bedrijf dat een klant aanklaagt, trekt publiciteit aan. Derden zijn snel geneigd de kant van de klant te kiezen, omdat deze al heel snel de rol van de underdog kan aannemen. Ook rechtszaken tegen reviewsites en andere dienstverleners trekken aandacht. (...)"
.
Strafrechtelijks niets aan de hand? Dan geen politie.
Toegevoegd op 11 juni 2019 06:02: bron, tekst
Computoon
4 jaar geleden
mies1
4 jaar geleden
dat bericht was na 1 dag weg ze kunnen een foto hebben gemaakt van toen dat bericht er opstond