Ik heb een trailer met vier wielen, mag ik daar twee wielen vanaf halen?

Ik heb een trailer met een dubbele as alleen zijn de lagers van de voorste as slecht en dus leek het me verstandig om de wielen hieronder uit te halen. Dit omdat het een lege trailer was zonder lading. De politie was het hier niet mee eens en ik werd aangehouden volgens hun was de as onderdeel van de structuur echter is deze trailer terug gekeurd naar laadvermogen onder 750 kg. Ook hadden ze wat aan te merken op de handrem die volgens hun niet zou werken echter vraag ik het me af of het daadwerkelijk in de wet staat dat deze moet werken.

Uiteindelijk hebben ze mij wel een boete gegeven alleen werd niet gezegd waarvoor. Ik vraag me dus af of de politie een poot heeft om op te staan of dat ik de pineut ben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elk voertuig hoort goedgekeurd te zijn voor de weg. Als je zelf grote veranderingen aan brengt zul je de aanhanger weer moeten laten keuren of die de weg wel op mag.
Zomaar een hele as/wielbasis weghalen is natuurlijk niet toegestaan. Het gewicht en constructie zijn compleet anders dan het origineel. Best gevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is wettelijk voorgeschreven dat de handrem daadwerkelijk moet werken.
Regeling Voertuigen - Remvertraging parkeerrem
Artikel 5.2.39
Personenauto’s moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling2_Paragraaf8_Artikel5.2.39

Antwoorden (1)

Als een handrem of parkeerrem niet naar behoren werkt kunt u een boete krijgen van
€ 95,--.
Als de rem of remonderdelen niet goed werken, bedraagt de boete minstens € 230.--.
De boetes voor een te lage remvertraging liggen tussen de € 230 en € 750. (deze boetebedragen zijn van 2016)
De precieze boetebedragen voor 2019 zou ik voor u moeten opzoeken. Alle boetes zijn minus de administratiekosten.
Wat de boete voor het niet functioneren van de handrem betreft, bent u inderdaad de pineut.
U hebt dus van een ex-tandemtrailer. Door twee wielen te verwijderen heb u onderdelen die bij de structuur horen verwijderd waardoor er geen of te weinig grondcontact is tijdens het rijden. De trailer voldoet waarschijnlijk niet aan het remschema en mag u er niet mee op de weg rijden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, alleen beantwoord dit niet alles, namelijk of je wel met twee wielen mag rijden i.p.v. vier.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@NatuurkundeFan, het zijn de verbalisanten die het geheel van de trailer hebben gecontroleerd. Ik moet ervan uitgaan dat zij een juiste voorlichting geven. Je zegt dt je niet weet voor welk feit er een bekeuring is uitgeschreven. U hebt toch een afschrift gekregen of minstens de uitleg waarvoor de boete is uitgeschreven. Het is niet zo dat verbalisanten zeggen: wij schrijven de boete uit en dan verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hij heeft mij alleen gevraagd om een verklaring en zei dat ik een boete opgestuurd zou krijgen, hij zou het echter nog verder onderzoeken. Over de overtreding heb ik geen afschrift noch uitleg gekregen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@NatuurkundeFan, De verbalisanten bepalen niet de boete voor rijden op de openbare weg met een trailer waarvan de constructie is gewijzigd. Dus afwachten wat op de beschikking staat die u thuisgestuurd krijgt. Ik was er niet bij en heb dus geen oordeel over de manier waarop de zaak door de verbalisanten ter plaatse is afgehandeld.