Mag Handhaving een stopbord gebruiken?

Ik zag net een filmpje waarin handhaving een elektronisch bordje met ''Stop Handhaving'' had. Mogen ze dit wel en ben ik dan verplicht te stoppen? Ik dacht dat alleen de politie zo'n bordje in de auto mocht, en dat alleen politie en verkeersregelaars stoptekens mochten geven?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@alexf52889, kun jij dat filmpje nog ergens opduikelen? zo ja, wil je dat dan via een pb aan mij sturen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je bent verplicht om een aanwijzing gegeven middels een led-transparant op te volgend in het kader van toezicht. Dit komt voor uit de 'Regeling stilhoudingsvordering toezichthouder'. Een politieagent kan jou bijvoorbeeld een stop/volgteken geven voor een verkeerscontrole of na het plegen van een verkeersovertreding. Ook een inspecteur die belast is met toezicht, bijvoorbeeld een milieu inspecteur, mag een vrachtwagen op lading controleren. Je bent verplicht om mee te werken. Een gemeente BOA kan zowel belast zijn met toezicht als opsporen. BOA's kunnen jou aan stop-/volgteken geven als jij bijvoorbeeld door het voetgangersgebied rijdt, (mits zij daarvoor bevoegd zijn). Je bent verplicht hier aan mee te werken. Niet opvolgen is strafbaar. Je bent niet verplicht op mee te werken na het begaan van een strafrechtelijke overtreding. Echter weet jij van te voren niet om welke reden een opsporingsambtenaar of toezichthouder jou wil laten stoppen.

Het beste antwoord

Als je met de handhaving een boa bedoelt (de buitengewoon opsporingsambtenaar) dan heb je het over een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Een politieagent heeft een algemene opsporingsbevoegdheid en mag alle strafbare feiten opsporen. Als de boa door de politie is ingezet om de veiligheid in het verkeer te handhaven dan houdt dat in dat hij dezelfde bevoegdheid heeft als de politie bij het handhaven van de veiligheid in het verkeer.
Verkeersregelaars mogen in het kader van de opgedragen werkzaamheden aanwijzingen geven om verkeersstromen in goede banen te leiden. Een verkeersregelaar heeft niet dezelfde bevoegdheden als de politie, maar iedereen is wel verplicht zijn aanwijzingen op te volgen. De verkeersregelaar kan aangifte doen wegens het negeren van zijn aanwijzingen. Achteraf kan overtreder dan alsnog een boete krijgen. De aanwijzingen van een verkeersregelaar gaan altijd boven verkeerstekens en verkeersregels.
En BOA is een Bijzonder Opsporings Ambtenaar en valt daarmee onder art. 142 Wetboek van Strafvordering.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2019-05-01#BoekTweede_TiteldeelI_AfdelingEerste_Artikel142
Toegevoegd op 07 mei 2019 10:55: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
alexf52889
4 jaar geleden
Is het antwoord op mijn vraag: Nee dit mag niet, of ja dit mag wel?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@alexf52889, Ja dat mag. Dat schrijf ik toch.
Als de boa door de politie is ingezet om de veiligheid in het verkeer te handhaven dan houdt dat in dat hij dezelfde bevoegdheid heeft als de politie bij het handhaven van de veiligheid in het verkeer.
De handhaver mag gebruik maken van de matrix: Stop Handhaving.
Het is de bedoeling dat de tekst op alle matrixen: - Stop politie - vervangen wordt door de tekst - Stop Handhaving -. Dat kan even duren omdat het woord HANDHAVING meer letters heeft dan POLITIE. De politie wordt steeds meer ingezet voor opsporing en er wordt meer een beroep op de BOA's gedaan (dat zijn professionele handhavers op het gebied dat in hun takenpakket is opgenomen)
Een boswachter bv is ook een profesionele handhaver maar heeft weer een ander takenpakket.