Wie wordt voogd als ouders tijdelijk niet bekwaam zijn en niemand is aangewezen?

Bijvoorbeeld tijdelijk onbekwaam door behandeling op de IC na een ernstig ongeval.

Gebaseerd op deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/664008/kind-behandeling-weigeren/

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (2)

In de praktijk: Niemand.

Er is namelijk maar zelden dwingende noodzaak om een voogd te benoemen. Meestal wordt er een pragmatische oplossing gezocht of gewoon gehandeld/behandeld.
tinus1969
5 jaar geleden
Bij langdurige opname van de ouders in een ziekenhuis of indien de ouders door hun geestelijke gezondheid niet in staat zijn het ouderlijk gezag uit te oefenen kan gebruik gemaakt worden van de regel tijdelijke voogdij. (art. 1:253r BW).
https://www.sdu.nl/content/commentaar-op-burgerlijk-wetboek-boek-1-art-253r-jeugdrecht-en-relatierecht
Als het ouderlijk gezag (tijdelijk) ontbreekt, bijvoorbeeld bij ziekte en de ouders niets hebben geregeld kan de rechter eerst een voorlopige of tijdelijke voogd benoemen. Voorlopige voogdij wijst de rechter altijd toe aan een gecertificeerde instelling. Een tijdelijke voogd kan ook een familielid zijn.