Kan een kind zelf een behandeling weigeren?

Stel een familie (2 ouders, 1 kind) heeft een auto-ongeluk. Ouders liggen beiden op de intensive care en zijn niet aanspreekbaar, kind heeft een paar (relatief lichte) verwondingen. Kan een kind onder 12 jaar hier behandeling voor weigeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
crispy
5 jaar geleden
Interessante vraag! het komt er eigenlijk op neer wie er zeggenschap heeft over een kind als de ouders daar niet toe in staat zijn.
In de regel komt dan jeugdzorg (kinderbescherming) in beeld, maar ik heb geen idee of dat hier ook geldt.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vermoed dat de artsen zich zo nodig kunnen baseren op 'veronderstelde toestemming'. Als je zelf bewusteloos de SEH wordt binnengereden kun je ook geen toestemming geven maar een arts mag er van uitgaan dat een normaal persoon wel behandeld wil worden. Bij uitbreiding kan dat ook tov de kinderen gelden.

Antwoorden (2)

Nee. Een kind onder de 12 jaar heeft op dit vlak niets te zeggen.

"Geneeskundige behandeling bij minderjarigen onder de 12 jaar

Bij minderjarigen onder de 12 jaar geldt dat alle rechten uitgevoerd worden door de gezaghebbende ouder(s); de ouders moeten toestemming geven voor de geneeskundige behandeling en de minderjarige heeft zelf geen enkele beslissingsbevoegdheid."
Toegevoegd op 04 mei 2019 16:17: bron
Computoon
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@Computetoon dit is de vraag de ouders kunnen geen toestemming geven
Ouders liggen beiden op de intensive care en zijn niet aanspreekbaar, Dus wat dan?
tinus1969
4 jaar geleden
Toch een plus, vanwege het correcte antwoord op de subvraag 'kan het kind de behandeling weigeren.'
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens is het probleem veel interessanter als het gaat om en 14-jarige. Die is namelijk wel deels handelingsbekwaam.
Bij minderjarigen onder de 12 jaar geldt dat alle rechten uitgevoerd worden door de gezaghebbende ouder(s); de ouders moeten toestemming geven voor de geneeskundige behandeling en de minderjarige heeft zelf geen enkele beslissingsbevoegdheid. Dit is de algemene regel die geldt als een kind onder de 12jaar een medische behandeling wenst.

In het geschetste voorbeeld in de vraag in het geval het kind de behandeling weigert, waarbij beide ouders niet aanspreekbaar zijn en er ook nog geen tijdelijke voogd of familielid is aangewezen om als tijdelijke voogd op te treden.
Gaat het om een medische behandeling die het kind niet wenst dan heeft het kind recht op volledige informatie van de arts. Zoals bv wat de gevolgen kunnen zijn van niet behandelen van relatief lichte verwondingen. De hulpverleners, waaronder de arts, zijn verplicht de voorlichting af te stemmen op het bevattingsvermogen van het kind
Hoewel een uitzondering, zal de arts de weigering van het kind respecteren als hij ervan overtuigd is dat het kind voor zichzelf kan beslissen. Het gaat dus om relatief lichte verwondingen waarvan de noodzaak van behadelen niet is vastgesteld.
De tweede alinea van het antwoord is behoorlijk krom aangekomen.
Het gaat in de vraag om een kind onder de 12 jaar die de behandeling van relatief lichte verwondingen weigert. Beide ouders liggen op de IC en zijn niet aanspreekbaar.
Toegevoegd op 05 mei 2019 16:10: tekst