Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, ik rijd vaak in andermans auto, is dat onverstandig?

ik heb een laag inkomen en vind 13 tot 17 e per maand voor de verzekering zo veel. iemand van de bank zei laatst dat je 'in deze tijden' eigenlijk niet meer zonder zo'n verzekering kan. dat vind ik een stom idee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je in andermans auto rijdt, is de verzekering van deze persoon aansprakelijk voor gereden schade. Als hij alleen een WA verzekering heeft, dekt dit natuurlijk niet de schade die je zelf aan het voertuig rijdt en een andere partij geen schuld heeft. Het hangt van de afspraken, die je met deze persoon hebt gemaakt af, hoe de schade dan afgehandeld gaat worden.

Als je een laag inkomen hebt, dan kun kom je waarschijnlijk nog in aanmerking voor hulp van een advocaat met subsidie. Kost je dan rond de 100 euro per casus. De advocaat staat je dan bij tot heel de zaak is afgerond. Dit is waarschijnlijk een stuk goedkoper, dan permanent een rechtsbijstandverzekering hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat noem je een laag inkomen?
Denk er daarbij aan dat mensen met een laag inkomen prodeo rechtshulp kunnen krijgen. Die verzekering is dus vooral noodzakelijk voor mensen die TEVEEL verdienen voor die prodeo hulp en te weinig om het zelf te kunnen betalen.

Let er overigens WEL op dat die geleende auto goed is verzekerd en dat je vooraf afspraken hebt over het eigen risico als je zelf onverhoopt schade mocht maken.

ps een ander azl ongetwijfeld wel de inkomens norm kennen voor die pro deo rechtshulp. Ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto die je leent zal verzekerd zijn (is verplicht) en de schade die jij er in maakt, is voor rekening van die verzekering. Tenminste als je de auto legaal hebt geleend (joyriding is op eigen risico)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen WA is verplicht. Als je een auto leent en die in de prak rijdt, kan de eigenaar die schade niet op zijn verzekering verhalen als de auto alleen WA-verzekerd is.
De ANWB heeft een rechtshulpwijzer over (uit)lenen van een auto. (je moet wel lid zijn om het te kunnen bekijken)
Je kan ook een rechtshulpverzekering nemen voor alleen verkeerszaken. Die zijn niet zo duur, €5,40/6,65 per maand, en geven rechtshulp bij iedere vorm van verkeersdeelname.