Een gestopte werknemer wil VOG terug. Is dit verstandig en wat zijn de regels?

Een werknemer is gestopt bij onze organisatie en wil de VOG (verklaring omtrent gedrag) terug. Omdat de wettelijke terugkijk termijn 4 jaar is, vraag ik mij af wat verstandig is en wat de regels zijn.
Het gaat om een organisatie die met minderjarigen (kinderen) werkt. Vandaar de tweestrijd (twijfel).

5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/administreren/personeelsadministratie/1020-hoe-lang-bewaar-je-werknemersgegevens.html 1 jaar na dienstverband
Voor een aantal werknemersgegevens in het personeelsdossier geldt een maximaal toegestane bewaartermijn van slechts één jaar. Het betreft documenten die te maken hebben met de sollicitatiegegevens van een werknemer: Sollicitatiebrief of sollicitatieformulier
Curriculum vitae (cv)
Referenties
Correspondentie met de sollicitant
Getuigschriften
Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Psychologisch onderzoek
Assessments
Let op
Als je een sollicitant niet hebt aangenomen, geldt voor bovenstaande documenten een kortere bewaartermijn. In dat geval moet je ze binnen vier weken vernietigen, tenzij de sollicitant erin toestemt dat je de gegevens langer in portefeuille houdt.
LeonardN
5 jaar geleden
@wilkers Ik snap de kern van je vraag niet. Het lijkt me dat het gaat om jullie belang in het antwoord, niet van de werknemer. Vraag je je af, of je moet voldoen aan de wens van de werknemer? Ik snap ook niet waarom je het hebt over de terug kijktermijn. Waarom denk je dat dat een factor is?
wilkers
5 jaar geleden
Onze organisatie werkt met kinderen en ik heb al gelezen dat de wettelijke terugkijk termijn 4 jaar bedraagd.
Inekez1
5 jaar geleden
@Wilkers, de terugkijktermijn geldt voor de aanvraag. Bij de aanvraag van een VOG wordt (in principe) voor 4 jaar teruggekeken of geen strafbare feiten zijn gepleegd. Dat is een termijn voor Justis, daar heb je als werkgever niets mee te maken. Bij het werken met kinderen zal overigens ook gekeken worden naar zedendelicten. Hiervoor geldt geen terugkijktermijn, of een oneindige terugkijktermijn. Dat verjaart niet.
LeonardN
5 jaar geleden
"Het gaat om een organisatie die met minderjarigen (kinderen) werkt. Vandaar de tweestrijd (twijfel)."
Twijfel over wat? Kan je er een verhaal van maken. We zijn bang dat..... en dan....
tinus1969
5 jaar geleden
Wil de ex-werkgever de originele verklaring terug, of wil hij dat de VOG uit zijn dossier bij de werkgever verdwijnt? Dat is een belangrijk verschil van uit de AVG.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.vosabb.nl/vog-niet-gebonden-aan-werkgever/ VOG niet gebonden aan één werkgever
Gepubliceerd op 17 november 2011 door Drs. Martin van den Bogaerdt
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is niet gebonden aan de werkgever waarvoor de verklaring is aangevraagd. Dat bevestigt de Inspectie van het Onderwijs.
De Helpdesk van VOS/ABB krijgt geregeld de vraag of een VOG van een werknemer gebonden is aan één werkgever. Dat is niet het geval, hoewel op een VOG wel de naam van de werkgever vermeld staat, waarvoor de verklaring is aagevraagd. De werknemer mag de VOG ook voor andere werkgevers gebruiken. Justitie heeft aangegeven, zo meldt de inspectie aan VOS/ABB, dat niet verboden is, hoewel het in principe niet de bedoeling is dat dit gebeurt. Het feit dat dit niet verboden is, betekent met name voor vervangers in het onderwijs voor verschillende werkgevers gebruik kunnen maken van één VOG en de verklaring dus niet steeds opnieuw hoeven aan te vragen.

Antwoorden (2)

''De VOG wordt aan u persoonlijk verzonden; en dus niet aan de werkgever.''
''U kunt geen kopie van een VOG aanvragen.''
Een kopie van de huidige VOG in het dossier kan wel, dat is geen probleem.

-----Voor een VOG-aanvraag via de gemeente betaalt u €41,35. Als de aanvraag door uw (toekomstige) werkgever, die de VOG van u verlangt, wordt gestart via internet betaalt u €33,85. U betaalt voor de kosten die de gemeente en Justis maken wanneer ze uw aanvraag in behandeling nemen. -----
https://www.justis.nl/producten/vog/faq/faq-over-vog-np/

''De VOG wordt aan u persoonlijk verzonden; en dus niet aan de werkgever.''
Voor de ex-werknemer is het mogelijk puur een kwestie van gemaakte kosten en bij een volgende sollicitatie weer een VOG aanvragen kost opnieuw €41,35.

''U kunt geen kopie van een VOG aanvragen.''
Voor de ex-werkgever is het een kwestie van een kopietje maken voor het dossier.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
De werkgever kan inderdaad gewoon een kopie maken van de VOG. Als de werknemer al uit dienst is, zie ik de meerwaarde daar echter niet van. Het is overigens niet ongebruikelijk dat direct bij indiensttreding een kopie van de VOG wordt gemaakt. Zeker bij ZZP-ers die regelmatig van opdrachtgever wisselen is dat niet ongebruikelijk. De werkgever krijgt de originele VOG te zien om te kijken of die niet vervalst is, maakt daar zelf een kopie van en geeft de originele VOG direct terug aan de werknemer. Zelfde als bij een paspoort of ID kaart, die laat je ook niet bij de werkgever achter maar laat je inzien en kopiëren. Of de werknemer de VOG nogmaals kan gebruiken bij een andere werkgever of instantie, hangt van die instantie af. Verlangt de werkgever een nieuwe (recente) of specifiek voor dat bedrijf aangevraagde VOG, dan zal de werknemer een nieuwe moeten aanvragen. In andere gevallen kan de huidige VOG nogmaals worden gebruikt.
Inekez1
5 jaar geleden
Dus om even de vraag te beantwoorden: Is dat verstandig en wat zijn de regels? Het is niet onverstandig, heeft voor de werkgever geen enkele nadelige consequenties om de VOG terug te geven. Kopie maken mag, maar met de nieuwe privacywet mag die niet jarenlang worden bewaard.
wilkers
5 jaar geleden
Ik weet al wel dat een kopie niet rechtsgeldig is voor werknemers die momenteel in dienst zijn.
Inekez1
5 jaar geleden
@Wilkers, ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar volgens mij klopt dat niet. Een werknemer moet wel altijd het origineel TONEN, maar de werkgever hoeft dat origineel niet te houden. https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-gedrag/vraag-en-antwoord/moet-een-originele-vog-overgelegd-worden-of-mag-het-ook-een-kopie-zijn
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, En wordt terecht op gewezen dat als de werkgever het origineel niet terugkrijgt hij onnodige nieuwe kosten moet maken voor de aanvraag van een nieuwe VOG
Kopietje in dossier van de werkgever is voldoende.
Of de vraag tot in het kleinste detail is beantwoord laat ik in het midden, maar ik kan niets ontdekken wat niet klopt.
Is de VOG betaald door de organisatie, dan is deze dus eigendom van de organisatie c.q. werkgever en hoeft niet te worden teruggeven bij vertrek van de werknemer.
De werkgever mag de VOG nog hoogstens één jaar bewaren in het personeelsdossier, na beëindiging van het dienstverband. Vertrekt een werknemer vanwege een arbeidsconflict dan is het verstandig dat de werkgever de gegevens langer bewaart in het personeelsdossier, in elk geval tot het conflict is opgelost.
Heeft de werknemer de VOG betaald, maar is de VOG ouder dan zes maanden bij beëindiging van het dienstverband, dan is deze niet meer geldig en hoeft niet te worden teruggegeven.
Een VOG wordt voor een specifieke functie bij een specifieke werkgever aangevraagd. Het terugvragen en teruggeven van een door de werknemer betaalde VOG heeft alleen nut als de VOG nog niet ouder is dan zes maanden en gebruikt wordt voor een volgende gelijkwaardige functie. Indien de werknemer deze niet verlopen VOG voor een volgende functie overlegt, dient de nieuwe werkgever bij de oorspronkelijke werkgever, de naam staat op de VOG vermeld, referenties op te vragen om zeker te stellen dat deze VOG destijds inderdaad voor die functie is aangevraagd.
Dat de standaard terugkijktermijn minstens vier jaar is, heeft met wel of niet teruggeven van de VOG aan de werknemer niets te maken. Een VOG is maar zes maanden geldig voor een gelijkwaardige functie.
Ik begrijp niet waarom de originele VOG terecht is gekomen in de administratie van de werkgever. Het tonen van de originele VOG aan de werkgever zou voldoende zijn geweest. Zeker als de kosten voor de aanvraag betaald zijn door de werknemer.
De werkgever, c.q. het bestuur had een kopie van de verklaring kunnen maken en deze in het betreffende dossier bewaren, en op de kopie vermelden dat het origineel van de VOG door het bestuur is gezien, met datum en handtekening namens de werkgever.
Toegevoegd op 10 maart 2019 09:31: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
wilkers
5 jaar geleden
Helder bericht. Kunt u mij nog uitleggen hoe de standaard terugkijktermijn van 4 jaar hier niets mee te maken heeft? Om even een stukje te doemdenken, stel de oud werknemer komt in opspraak en het wordt bekend dat deze bij mijn organisatie gewerkt heeft. Dan zou zo'n wettelijke terugkijktermijn relevant worden, tenminste dat is de indruk die ik heb gekregen. Het is in ieder geval onbekend terrein voor mij.
Inekez1
5 jaar geleden
@JoanDArc, klinkt als een goed antwoord!
Maar heb je een bron voor die maximale geldigheid van 6 maanden? Als ik google, kom ik tegen dat de werkgever die termijn zelf mag bepalen.
tinus1969
5 jaar geleden
Dit antwoord gaat aan een kern-aspect, namelijk dat het hier om persoonsgegevens gaat. Dus is de AVG van toepassing, en moet de werkgever toestemming of andere grond hebben voor het bewaren van deze gegevens.
Computoon
5 jaar geleden
De VOG is een momentopname. Dus feitelijk is hij alleen "correct" op het afgiftemoment. Over de periode daarna zegt de VOG niets. Als ik werkgever zou zijn, zou ik altijd een "verse" VOG wensen. En 'm betalen voor de werknemer omdat ik als werkgever aangeef kan kiezen op welke "gebieden" gecontroleerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Inekez1,@Inekez1, Oei dat is praktijkkennis en een bron van mijzelf toevoegen lijkt mij geen succes.
Een afgegeven VOG heeft meestal geen beperking in duur, het zijn de instanties die claimen dat de VOG niet ouder mag zijn, meestal zelfs niet ouder dan drie maanden. De termijn van geldigheid wordt bepaald door de werkgever die om de VOG vraagt.
De vraag gaat hier over de VOG met een screeningsprofiel 84 (zorgdragen voor minderjarigen) of 86 (werkzaam in de kinderopvang). De VOG heeft geen beperkte geldigheid zolang men in dienst blijft. Juist daarom dient de organisatie elke drie tot vijf jaar opnieuw een VOG aan te vragen. Het origineel dient in het bezit te blijven van degene die de VOG heeft aangevraagd in verband met een eventuele nieuwe sollicitatieprocedure en geeft een kopie aan de werkgever, nadat deze de echtheid van de VOG heeft gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het een sollicitatie bij een nieuwe werkgever in het onderwijs betreft, geldt de eis dat de VOG die wordt overgelegd, niet ouder mag zijn dan zes maanden.
Voor medewerkers in de kinderopvang bij een nieuwe werkgever, mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden. Dus een VOG met de functie aspecten 84 en 86.
De organisatie kan zich op het standpunt stellen, dat als zij de kosten hebben vergoed, zij beslissen of de VOG terug wordt gegeven. Bij niet teruggeven dient deze wel zo spoedig mogelijk te worden vernietigd wanneer bewaren geen functie heeft.
Deze ongebruikelijke toestand bij het Bestuur van deze vereniging die de teruggave van de originele VOG laat afhangen van de terugkijktermijn gaat mij boven de pet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus1969, De AVG (Algemene Verordening gegevensbescherming) regelt hoe persoonsgegevens moeten worden beschermd, cq over het rechtmatig omgaan met de persoonsgegevens. De bewaartermijnen zijn niet veranderd.
Voor een werkgever geldt niet alleen de AVG (tot en met 24 mei 2018 de Wbp) maar ook bewaarplicht.
Wetten, verordeningen en richtlijnen dienen altijd in samenhang te worden gelezen. Aangeduid met het woord ‘juncto’, afgekort tot ‘jo.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@wilkers, als er een VOG is afgegeven dan is deze afgegeven op geldigheid. Voor de afgifte van VOG's voor bepaalde beroepsgroepen, bestaan specifieke screeningsprofielen. Welke terugkijktermijn (dus hoeveel jaren voorafgaand aan de aanvraag) is gehanteerd wordt niet bekend gemaakt, zeker niet aan de werkgever.
Ook krijgt de werkgever geen mededeling of er wel of geen VOG is afgegeven door Justis. Dat blijft het geheim van de werknemer. Als er geen redenen zijn om de originele VOG niet terug te geven aan de werknemer die de organisatie heeft verlaten, bezorgt hem/haar dat nodeloze onkosten.. Als namelijk de VOG nog geldig is voor een andere werkgever dient hij/zij een nieuwe aan te vragen. Een kopie geldt namelijk niet, en een aanvraag bij Justis voor een officiële kopie wordt ook niet gehonoreerd.
wilkers
5 jaar geleden
VOGs zijn gekoppeld aan organisaties en mogen niet gebruikt worden bij andere sollicitaties. Daar ben ik zelf vaak genoeg tegen aan gelopen. Oud werknemers kunnen niets met VOGs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@wilkers, dan bent u niet goed op de hoogte
Indien de werknemer een VOG overlegt die aangevraagd is voor een andere werkgever (de naam hiervan staat op de VOG vermeld), dient de werkgever bij de op de VOG vermelde oorspronkelijke werkgever referenties op te vragen om zich er van te vergewissen dat deze VOG destijds inderdaad voor een onderwijsfunctie aangevraagd is.
https://www.proloog.nl/Portals/253/docs/Over%20Proloog/Werken%20bij%20Proloog/VOG%20FAQ%20Min%20OCW%20jan%202015.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een VOG is niet gekoppeld aan welke organisatie dan ook.
U zult bedoelen: oud-werkGEVERS kunnen niets met VOG's.
Als u denkt dat de werknemer er niets mee kan, waarom geeft u dan het originele exemplaar niet terug. Het lijkt een beetje op verkeerd gebruik van macht.
Ik laat het hier verder bij.
wilkers
5 jaar geleden
Omdat een VOG in de meeste gevallen niet wettelijk verplicht is, kunnen bedrijven het als afdoende zien om geld uit te sparen. Ik weet uit ervaring binnen het welzijnswerk dat dit niet de gang van zaken is. Ook binnen de landelijke organisatie van Scouting Nederland moet een aparte aanvraag gedaan worden. Op de VOG staat bovendien de naam van de organisatie. Maar dit is niet mijn vraag. Bedankt voor het verduidelijken van de betekenis van wettelijke terugkijk termijn. Mijn vraag is of ik een VOG zomaar uit een bestand verwijderd kan worden, zonder dat er regels betreft bewaarplicht overschreden worden.
Inekez1
5 jaar geleden
+ Duidelijk en compleet verhaal inclusief alle reacties!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ weer een zeer sterk antwoord. Tevens op de reacties. Het is maar goed dat in bepaalde 'betalende' functies om verse VOG's gevraagd wordt.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, je schreef 'De bewaartermijnen zijn niet veranderd.'.
Het punt is, dat de AVG de bewaargronden heeft veranderd, en dat soms vrij ingrijpend. Indirect zijn daardoor ook bewaartermijnen niet meer zomaar geldig -want die veronderstellen een bewaargrond.
het 'juncto' argument moet je ook voorzichtig gebruiken, want de AVG is Europees recht, en als zodanig overstijgt het Nederlands recht. Nederlands recht dat strijdig is met de AVG, is per 25 mei 2018 niet meer geldig... Zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_(European_Union)#Legal_effect