Is het verstandig met een proces verbaal toch een schadeformulier in te vullen?

Gisterenavond reed ik op de motor terug naar huis toen ik opeens afgesneden werd door een Duitse automobilist die linksaf wilde (ik ging rechtdoor), dus botste ik tegen de voorkant van haar auto op en belandde op de motorkap. De schuld ligt dus niet bij mij (ik hield mij ook netjes aan de snelheid). Verder met spierpijn ervanaf gekomen en is alleen de motor total loss. Na het ongeluk werd de politie gebeld die getuigen ging ondervragen terwijl ik onderzocht werd door hulpverleners van een ambulance. Na het onderzoek zei de agent mij dat hij proces verbaal op ging doen en het door ging geven aan de officier van justitie. Mij werd dus ook verteld dat ik rustig naar huis gebracht kon worden en dat zij het verder gingen regelen (met de dader, het takelen, o.i.d.)

Ik vraag mij dus het volgende af: Ik heb geen schadeformulier met haar ingevuld aangezien ik van de agent kon gaan, maar wel heb ik de gegevens van de dader, is het dan alsnog wijs om haar te bellen om deze formulier in te vullen?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Ook als er bij een verkeersongeval door de politie een proces-verbaal is opgemaakt dienen er toch schadeformulieren te worden ingevuld.
De politie gaat namelijk niet over de schuldvraag van het verkeersongeval, dat is aan de verzekeringen. Het uitwisselen van gegevens en het afhandelen van de schade hiervoor moeten betrokkenen zelf regelen. Als het foto's zij gemaakt van het ongeval en de schade, vraag deze dan op. Als er getuigen zijn, noteer dan ook deze gegevens. U kunt eventueel vragen om een kopie van het proces-verbaal, als u dat nog niet hebt gekregen
Toegevoegd op 28 februari 2019 17:48: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ inderdaad doen: vooral omdat de aanrijding met een buitenlands voertuig is gebeurd.
Verder heb je licht letsel en forse schade. Indien je geen kopie hebt van het proces-verbaal: meteen opvragen! Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ Davidkalashian, vergeet de aparte claim voor aanvraag en vergoeding letselschade niet.