Kan ik gewoon op straat roken op men 16de?

Ik ben 16 jaar en ik ben sinds een aantal weken begonnen met roken, nu dat ik niet zo lang ben en gewoon wat jonger uit zie ben ik bang op straat te roken. Nu is mijn vraag of 16 jarige op straat mogen roken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Stop met roken. Je bent pas begonnen, dan is het nog makkelijker.
Het is zo slecht voor je, kost veel geld, en het is gewoon sneu om te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonde dat je bent gaan roken. In deze tijd weet je dat het echt heel slecht is voor je. Stop nu je het nog makkelijk kan. Over een poosje zal het erg moeilijk worden ooit te stoppen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stoer is het ook niet meer maar dom.
Ivana
5 jaar geleden
Roken is "uit". Niet meer in de mode. Mocht je toch doorgaan, dan kan je rekenen op een vale huid, verzakkende tanden, minder meisjes die dol op je zijn, snellere vermoeidheid en vroege veroudering. Ik wens je sterkte met het overwinnen van alle bijverschijnselen als je tot bezinning komt op latere leeftijd. Maar.... je moet het allemaal zelf weten, je bent oud genoeg om zelf te bepalen: ja of nee!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het mag, maar mijn advies is om het niet te doen. Naast de alom bekende gezondheidsrisico's en het feit dat roken peperduur is, zijn rokers ook nog eens verantwoordelijk voor 14% van de totale fijnstofproductie. Verder zijn de eerdergenoemde gezondheidsrisico's niet alleen voor jou, maar ook voor anderen. Verder vinden vrij veel mensen het irritant als anderen op straat aan het roken zijn, ongeacht de leeftijd; het stinkt gewoon.

Antwoorden (2)

Nee en dat weet je vast wel.
http://www.leeftijdsgrens.nl/leeftijdsgrens-alcohol-en-tabak/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Die site verspreidt onwaarheid. Je mag geen alcohol bij je hebben onder de 18, of gebruiken in het openbaar, maar roken bezitten rookwaar onder de 18 mag wel.
Amadea
5 jaar geleden
Vreemd dat je iets niet mag kopen, maar volgens LeonardN wél zou mogen bezitten...
LeonardN
5 jaar geleden
Ja dat zijn twee dingen die we kunnen scheiden. Ik koop wekelijks voor mijn neef van 17 een pakkie shag, welk hij dan gewoon oprookt op straat. Misschien geloof je het wel als SimonV het vertelt:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/genotmiddelen/vraag/627673/18-roken-straat/
Amadea
5 jaar geleden
Dat neefje zal je later, wanneer hij voor kanker onder behandeling is, bepaald niet dankbaar zijn...
LeonardN
5 jaar geleden
Daar gaat het niet om (het is ook maar een voorbeeld wat ik verzin, om je laten zien hoe het mogelijk is), het gaat erom dat de wet hier wat vreemd is. Net zoals bij het softdrugsbeleid (gedoogbeleid). Daar is het ook wat bijzonder dat een coffeeshop wel mag verkopen per gram, maar eigenlijk nooit een fatsoenlijke voorraad mag inkopen, en het is al helemaal de vraag hoe die wiet legaal geleverd en verbouwd zou moeten worden. Die verwarring zorgt ervoor (en ik heb het idee dat de site leeftijdsgrens het expres verkeerd vermeldt uit een soort moralistisch karakter) dat zulke regels verkeerd worden uitgelegd.
Alcohol bezit, verkoop, gebruik (openbaar): onder de 18 mag niet
Tabak: bezit en gebruik onder de 18 mag
Verkoop tabak onder de 18 mag niet Als het anders is (en ik een wetswijziging gemist heb) zie ik de wet graag tegemoet. En is de wet eindelijk zoals ik hem ook zou willen en verwachten tot die tijd, mag dit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wettelijk gezien mag je het ook niet gebruiken. Maar wettelijk word je niet beboet, wat overigens wel met alcohol is (in bezit of gebruik).
Zo staat het ook in de link.
LeonardN
5 jaar geleden
De link verspreidt onwaarheid. Als je denkt dat de link gelijk heeft zal je het wetsartikel moeten laten zien. Deze site zegt dit omdat ze daar belang bij hebben. Als het wettelijk niet zou mogen, staat er een boete of straf op. Dit mag wettelijk omdat er geen wet is die zegt dat het verboden is. Mijn links zeggen beide dat het mag. Aangezien het niet mogelijk is te bewijzen dat een wet niet bestaat (en het wel mogelijk is te bewijzen dat een wet wel bestaat), ligt de bal bij jou.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat op korte termijn (omdat in 2016 de rookwetgeving alweer enorm aangescherpt is) je ook bestraft wordt als je rookt onder de 18 jaar in het openbaar en het in bezit hebt onder de 18 jaar.
Ik vind actief meehelpen aan het verkrijgen van tabak voor minderjarigen nog kwalijker dan alcohol.
Niet alleen kanker moedig je aan, maar ook ziekten van longen tot hart tot vaten: hersenbloeding en -infarct, vaatvernauwing, hartinfarct, copd, longemfyseem, kanker......
Als je jong bent, ondervind je nog geen gevolgen van roken.
LeonardN
5 jaar geleden
Nu wordt het voor mij lastig om te begrijpen wat je bedoelt. Blijf je erbij dat je antwoord juist is? Of blijf je bij je antwoord niet omdat je denkt dat het feitelijk correct is, maar omdat je zo hoopt dat de vrager zijn gedrag zal veranderen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In 2016 is de wet weer aangescherpt. Dit is een feit. Zoek maar op. Bijvoorbeeld: mentholsigaretten. Plaatjes op pakjes. E-sigaret etc.
Verder reageer ik op neefje van 17 jaar. Of je dit nu letterlijk of figuurlijk bedoelt. Mensen die dit doen voor minderjarigen, vind ik kwalijk.
Wat de vrager doet heb ik geen invloed op. Wel alle minderjarigen die dit ook lezen en denken; o, dan laat ik het wel kopen door......
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zal op GV nooit antwoord geven op een vraag waarbij iemand zichzelf schaadt of een groep. Ik zal nooit iemand steunen omtrent alcohol, tabak, onverantwoord rijden.........
Deze persoon van 16 jaar weet ook van NIX.
LeonardN
5 jaar geleden
"Ik zal op GV nooit antwoord geven op een vraag waarbij iemand zichzelf schaadt of een groep." Waarom niet? Immers je zegt ook:
"Wat de vrager doet heb ik geen invloed op" Je laatste reactie komt wat vreemd over. Je zegt dat je geen antwoord geeft. Maar dat doe je wel. Ik denk dat je iets anders probeert te zeggen dan dat er overkomt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee hoor, ik zeg wat ik wil zeggen. Ik zeg niks in een ander jasje.
Waarom zou ik dat doen?
Ik geef geen antwoorden ter bevordering van bepaald gedrag, misschien dat dat duidelijker is.
Maar alles wordt nu uit het verband gehaald. Indien iemand het niet goed vind, geeft deze maar een min. Ik vind het prima op deze vraag en antwoord. Ik heb er al 3 te pakken, dus het gaat de goede kant op ;-)
TurfGraver
5 jaar geleden
Je antwoord klopt niet.
Wettelijk mag het (nog).
Je mening is je recht maar geen antwoord. ;)
LeonardN
5 jaar geleden
Ik geef (of probeer) antwoorden te geven die feitelijk kloppen. Wat een vrager daar dan mee doet is zijn keuze. Ik ben niet van plan de waarheid te gaan verdraaien of verzwijgen omdat ik het persoonlijk beter vind dat de vrager niet buiten op straat gaat roken.
Ja dat kan en mag, veel mensen en zelfs site zijn in de war. Je mag geen rookwaren kopen voor je 18 bent, maar over gebruiken of bezitten zegt de wet niet dat dat niet zou mogen. Je kan dus niet aangehouden worden voor roken op straat als je jonger dan 18 bent.

https://www.khn.nl/website/themas/qa/ben-ik-strafbaar-als-iemand-van-16-of-17-jaar-een-sigaret-in-mijn-rookruimte-opsteekt

"
Het gebruik van tabak door minderjarigen wordt niet strafbaar gesteld door de wet. Dit betekent dus dat iemand van onder de 18 jaar een sigaret mag opsteken in uw rookruimte of op uw terras. Als u tabaksproducten verkoopt moet u de minimale leeftijd van 18 jaar controleren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs.
"
---

https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=24390

"
Vraag:
Ik ben 16 jaar en ik rook. Mag dat?
Antwoord:
Ja dat mag.
De wet zegt niets over roken zelf, alleen over het verkopen van tabak. Er bestaat een verbod op het verkopen van tabaksproducten aan personen jonger dan 18 jaar. De verkoper is verplicht vast te stellen of hij het product verkoopt aan iemand die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Dit staat in de Tabakswet.

Zoek opnieuw
Stel uw vraag
"
Toegevoegd op 13 februari 2019 14:35: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
En de verkoper mag dat zelfs ook niet niet doen wanneer duidelijk is dat de meerderjarige het koopt om het aan een minderjarige te verstrekken.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja en? Wat is je punt? Dat gaat nogmaals over verkoop en dan is dus de verkoper strafbaar niet de vrager van 16 of wel?
Dit heeft niets te maken met de vraag en het antwoord erop. Overigens kan je even bewijzen wat je stelt? Ik weet dat dat voor alcohol geldt maar voor tabak kan ik het niet zo snel terugvinden. (misschien kijk ik niet goed).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag buiten beschouwing gelaten. Amadea stelt iets dat klopt. Jij zegt ook dat de verkoper dan strafbaar is. Wil je dit dan bewijzen? Zo ja, een link.
https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=24120
Ik ben wel blij dat je boven aangeeft, dat de wetgeving soms krom is. (Bij mijn antwoord).
LeonardN
5 jaar geleden
Jij zegt ook dat de verkoper dan strafbaar is. Ja als ik bewijs krijg van een feit ben ik om. Voor andere mensen werkt dat blijkbaar heel anders. Kijk Amadea heeft een of ander idee dat omdat er allerlei moeilijkheden zijn om voor een 16-jarige tabak te bemachtigen het daarom dus wel verboden zou zijn om het te bezitten of gebruiken, maar zo is het niet. Wat we daarvan vinden is irrelevant. Er is nu een vraag gesteld en daar kan het antwoord enkel JA op zijn. Totdat degenen die NEE zeggen met een wetsartikel komen. Niet met een link die ook onjuist informeert. Hier het ultieme bewijs
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/2018-11-17
Onder verstrekken wordt eveneens begrepen het verstrekken van een tabaksproduct of aanverwant product aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welk tabaksproduct of aanverwant product echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.