Is het illegaal om jezelf te verdedigen, en zo nodig iemand terug te slaan?

Laatst heb ik op school "gevochten". De tegen partij was blijkbaar boos op mij, omdat ik zogenaamd te brutaal was. Dus liep hij om me af, en begon me te slaan. Nu is dit helemaal geëscaleerd en heeft de school de politie ingeschakeld. Welke mij vertelde, dat het illegaal was, en ik opgepakt zou kunnen worden. Ook zei hij dat wanneer het nog ene keer gebeurd, ik een strafblad zal krijgen.

Maar ik heb mezelf toch alleen verdedigd? Ik sloeg inderdaad terug, maar toen hij stopte ben ik meteen weggelopen.

Heeft de agent gelijk? kan ik hiervoor een strafblad krijgen??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@romibol, Of iets illegaal is, hangt af van de situatie waarin de gebeurtenis plaatsvindt. Zolang die agent niet precies heeft onderzocht wat er gebeurd is, en een verslag heeft gemaakt waarin precies staat hoe het gebeurd is, moet hij niet voor zijn beurt praten. Je was bang, je hebt jezelf verdedigd zeg je, en je hebt die ander niet tot moes geslagen. Toen hij stopte ben je weggelopen.
Als dat het enige is wat je tot nog toe op je kerfstok hebt zal het allemaal wel meevallen.
Stel dat het een Halt-strafje oplevert (voor jullie allebei dus, als jullie nog geen 18jaar zijn)
dan komt er absoluut geen aantekening in de justitiële documentatie (heet in de volksmond nog steeds strafblad).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@romibol, ik zie zojuist onder de reactie van PJJMulder dat jullie allebei 16jaar zijn. Als bij iedere kortstondige vechtpartij tussen twee scholieren een strafblad gemaakt zou worden dan mogen er wel een paar wolkenkrabbers bijgebouwd worden.

Antwoorden (3)

Er is toch een strafuitsluitingsgrond noodweer-wet.
Dat wil toch zeggen dat als je jezelf echt moet verdedigen je ook een klap terug mag geven. Mits dat geweld redelijk was tov wat er gebeurde en in verhouding tot het gevaar dat komt.
Natuurlijk moet je kunnen bewijzen dat jij je moest verdedigen. Want twee partijen die alle twee zeggen dat de andere begonnen is... dat is lastig om dan te weten wie de eerste aanvaller was. En dus ook wie verdedigde en wie dus recht van spreken heeft.

Maar aangezien het op een school was, kan het ook wel zijn dat de school iets in haar regels heeft staan dat 'elk geval van geweld' ... politie / tijdelijke uitsluiting/... Ik neem aan dat jij de schoolregels ook wel las en tekende.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankjewel, ik weet niet of ik daar ooit voor getekend heb, zou best kunnen.
Er zijn wel verschillende mensen die kunnen bevestigen dat ik niet degene was die begon...
Wel kan ik me voorstellen dat school het niet wil hebben, maar het lijkt me een beetje over de schreef gaan, dat een agent mij komt vertellen dat ik een strafblad zou kunnen krijgen. En ik ben van mening dat ik mezelf niet anders had kunnen verdedigen dan met fysiek geweld, het lijkt mij immers duidelijk dat de tegenstander het niet met woorden o.i.d. op wilde lossen. En als ik die klap niet terug had gegeven, maar alleen maar de klappen had ontvangen, was hij hoogst waarschijnlijk verder gegaan, met de gedachte dat hij zou winnen. Ook vind ik het bijzonder dat de agent, zonder zich in de zaak te verdiepen, mij al wel weet te vertellen dat ik fout zat, en volgende keer een strafblad zou krijgen. Al met al erg overdreven...
tinus1969
5 jaar geleden
@romibol; niet overdreven, maar zoals de wet in NL in elkaar zit.
Ja, dat is -in principe- illegaal. Terugslaan mag niet, zelfverdediging is uiterst nauw gedefinieerd.
De wetgever verwacht dat je zo min mogelijk geweld bij zelfverdedigign gebruikt: daus dat je wegloopt, of in het uiterste geval dat je de hand/arm van de ander vastpakt.

En ja, vechten = openlijke geweldpleging, en dat is strafbaar en kan je een strafblad opleveren.
tinus1969
5 jaar geleden
Ja, je kunt hiervoor een strafblad krijgen.
Je gooit de situatie op noodweer. Helaas moet je dan voldoen aan de volgende vereisten:
1 De aanval moet ogenblikkelijk en wederrechtelijk zijn.
2 De reactie op de aanval moet proportioneel zijn.
3 Er moet voldaan zijn aan de eis van subsidiariteit.
In gewoon Nederlands betekent dit:
1 De ander moet al zijn begonnen. Dat was in jouw geval. Toen het beëindigd was, ben jij
ook gestopt, zeg je. Anders wordt het weer gezien als een tegenaanval. Verder moet het
ook duidelijk zijn geweest dat de ander echt ging slaan/sloeg. Verder moet je de aanval ook
niet uitgelokt hebben door te provoceren of een confrontatie op te zoeken.
Tegen de politie moet je dus duidelijk aangeven dat je echt bang was en dat slaan de enige
mogelijkheid was om de aanval te stoppen.
2 Dit betekent dat je evenredig hebt gehandeld. Dus niet 1 klap ontvangen en 5 teruggeven.
Of iemand na 1 klap half verbouwen.
3 Eigenlijk betekent dit, vluchten als het kan.

https://www.studocu.com/en/document/rijksuniversiteit-groningen/strafrecht-1/lecture-notes/college-aantekeningen-strafrecht-1-eigen-gemaakte-schemas/178737/view

Kijk eens met wat je nu weet of je dit invult, dan zie je meteen of het noodweer was.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dank voor de reactie, ik kom wel uit op noodweer want:
1. ik heb volgens mij niks uitgelokt, weliswaar een conflict, maar geen rede om dit fysiek op te lossen. Hij heeft trouwens van vlak voordat hij begon met slaan, aangegeven dat hij mij ging slaan...
2. Ik heb hem denk ik wel evenredig behandeld, hij gaf me de eerste klap, daarna heb ik hem een klap terug gegeven. Toen beetje duwen en trekken, daarna sloeg hij nog een aantal keer en liep weg, waar ik niet meer op heb gereageerd.
3. dan is de discussie of ik kon vluchten, ik had misschien de confrontatie kunnen ontlopen, maar ik kon niet weten dat hij mij fysiek zou aanvallen. Dan: op het moment dat hij begon met slaan, is er naar mijn mening geen vlucht-optie, als ik weg zou rennen, zou hij mij zeker achtervolgen, en creëer ik voor mijzelf en voor anderen een nog onveiligere situatie. Ik denk dus noodweer Maar even serieus, een strafblad omdat 2 16-jarige jongens even krachten willen meten??
Is dat niet een beetje overdreven??
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Persoonlijk vind ik van wel. Ik ben vroeger ook wel eens op de vuist gegaan hoor.
Ja, als meisje. Luister, schrijf alles gedetailleerd op. Zoek ook mensen die eventueel jouw verhaal kunnen bevestigen. Houd de punten in je achterhoofd bij het noteren. Zeg niet, misschien had ik kunnen weglopen. Wacht verder af. Mocht je meer horen, stel je fatsoenlijk op. Succes
tinus1969
5 jaar geleden
@romibol, nee dat strafblad is niet overdreven. je moet gewoon niet vechten. Mbt vluchten; ja, dat kon je, en dan zou je mss wel mss niet achtervolgd worden, maar dan vallen er voorlopig gene klappen. Je wil alleen niet vluchten, blijkt uit je eigen opmerking over 'krachten meten'. Overigens had je ook na de eerste klap niet mogen terugslaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb natuurlijk nog eens nagedacht over de situatie. We halen wel wat dingen door elkaar.
Jouw vraag gaat over de reactie van de politie. Wat hij zei, was zeer duidelijk. Eigenlijk waarschuwt hij; als het nog eens gebeurt. Jij kunt dit (en de volgende keer) alleen op noodweer schuiven. Maar laat de volgende keer maar achterwege aub.
Ik weet natuurlijk niet op welke school jij zit. De school heeft de politie erbij gehaald. De school moet wel de rust en veiligheid waarborgen van leerlingen. Dat de politie er meteen is bijgehaald, zegt wel veel.
Wordt er veel gevochten op school? Gestolen? Bedreigd? Misschien heeft de school wel een o % tolerant-systeem moeten instellen.
Iedereen kan wel eens op de vuist gaan als je jong bent (jong hoop ik). Maar in de school ( waar misschien niks meer gedoogd kan worden)?
Waarschijnlijk is het nodig om meteen de politie erbij te halen en duidelijke taal te spreken.
Het gaat om het totaalplaatje. Vandaar de krachtige taal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nogmaals dank voor uw reacite,
Nou, ik zit op een erg nette school, maar natuurlijk gebeuren er op elke school dit soort dingen.
Ik snap dat de politie mij wil waarschuwen, en mij wil weerhouden van een gelijksoortige situatie. In mijn situatie was het (denk ik) noodweer, maar dat zal vanuit de politie gezien vast een uitzondering zijn. Echter, lijkt het me erg kwalijk, dat de politie dit soort uitspraken doet, blijkbaar zonder precies te weten wat er gebeurd is. Er waren natuurlijk weer, zoals altijd, een hele boel mensen bij, om ook van dit stuk sensatie mee te kunnen genieten...
De politie noch de school heeft ook maar iemand gevraagd om hun verhaal, laat staan te getuigen. Ik snap dat het geen rechtszaal is, maar als ze niet bereid zijn zich te verdiepen in de zaak, denk ik dat het heel onverstandig is om zulke heftige, dreigende uitspraken te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat de politie er meteen is bijgehaald. Vooral als op jouw school geen tot weinig incidenten plaatsvinden.
Normaal mag je je melden, volgt een gesprek eventueel met ouders en zou je nog geschorst kunnen worden. Politie erbij halen? Ik weet niet wat de meerwaarde is. Waarschijnlijk geeft de school een signaal af naar de anderen.
Laat het verder los, vooral als de school zich er niet mee bemoeid heeft. Ik begrijp dat het je frustreert, maar let it go! Ook hier worden harde uitspraken gedaan. Ook hiervoor geldt, let it go!
Laat je ook niet meer uitdagen. Je verwoordt prima in perfect Nederlands, dus ik denk dat je ook boven bepaalde types kunt staan. Indien deze persoon je weer bejegend: meteen naar de mentor stappen (ook als het alleen woorden zijn).
Wat betreft de kijkers; er heeft toch niemand gefilmd? Want dit is altijd een heikel punt binnen scholen.
Als laatste: dat het iets met je gedaan heeft is duidelijk ;-)
Als je nog wilt reageren, dat mag.
Groetjes