Welke verkeersregel is de hoofdregel?

stel je komt uit een uitrit-constructie en wilt rechtsaf, maar je ziet een tegenliggende auto die dezelfde richting op wilt gaan als jij.
Welke verkeersregel komt dan van toepassing?
Want je hebt de kortste bocht gaat eerst, maar je hebt ook de verkeersregel al het verkeer voor laten gaan wanneer je een uit/inrit-constructie opgaat of verlaat

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Kortste bocht eerst of rechts gaat voor geld alleen op een GELIJKWAARDIGE kruising, dat is jouw genoemde situatie niet.

Antwoorden (2)

Je komt rijdt uit een in-/uitrit en moet al het overige verkeer voorrang geven. Omdat je nog niet ingevoegd hebt, sta je te wachten op je beurt om op de weg te kunnen rijden. Zodra je op de weg rijdt kan de kortste bocht verkeersregel mee gaan tellen.
Dus eerst moet je deelnemen aan het verkeer, anders dan uit een (eigen) oprit te komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min
Alles na de eerste zin is verwarrend of onjuist. Ik heb er iig nog nooit van gehoord dat halverwege de manouvre van een uitritconstructie uitrijden je opeens een andere regel moet gaan hanteren.
Uit een uitrit de weg oprijden, valt onder bijzondere verrichtingen.
Al het verkeer moet je dan voor laten gaan, dus ook voetgangers, fietsers, automobilisten etc.
Je moet dus wachten totdat de weg vrij is.
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-uitrit-of-inrit-herkennen-en-de-verkeersregels.html
Verrichtingen moet zijn manoeuvres, met dank aan LeonardN
Toegevoegd op 27 januari 2019 17:08: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jouw woord klopt. Helemaal gelijk!
Alleen zijn voorrang geven en voor laten gaan in het verkeer ook weer twee verschillende begrippen ;-)
LeonardN
5 jaar geleden
Je verwart " bijzondere verrichting" met "bijzondere manoeuvre".
"Bijzondere verrichtingen" zijn een set verrichtingen die je mogelijk tijdens een examen moet voltooien.
"Bijzondere manoeuvres" zijn de handelingen waarbij je ander verkeer voor moet laten gaan. Veel van de twee komen overeen. Je link spreekt ook over manoeuvres.
https://rijless.nl/hulp/artikelen/bijzondere-verrichtingen-auto-rijexamen/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nou is het een topper! Bedankt voor de aanvullingen!