Ben ik verplicht me te legitimeren als de sportschool hier om vraagt?

Ik heb een pasje om de sportschool in te komen. Ze willen een foto van me hebben om te voorkomen dat anderen op mijn pas sporten. Ik weiger dit, ik ben dit namelijk niet verplicht. Hun antwoord: dan vragen we je een volgende keer misschien om je ID kaart. Ben ik wettelijk verplicht die te laten zien of mag ik dit ook weigeren?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
redhouse
5 jaar geleden
Ze kunnen je de toegang ontzeggen als ze niet zeker zijn van je identiteit.
LeonardN
5 jaar geleden
Jij hoeft niks, maar zij hoeven jou dan ook niet binnen te laten.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom weiger je eigenlijk een foto te geven - wil je soms dat anderen op jouw pasje sporten?

Antwoorden (2)

Ze hebben het recht om van jouw een foto of een id bewijs te tonen. Jij hebt betaald en alleen jij mag daar dan sporten. Anders zou iedereen daar op jou pasje kunnen sporten. Doe je het niet dan kunnen ze je de toegang gewoon weigeren.
ronron1212
5 jaar geleden
Jij bent niet verplicht je te legitimeren. De sportschool mag hier wel om vragen:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs
-Identiteitsbewijs tonen
Heeft een organisatie echt het identiteitsbewijs van iemand nodig om zijn identiteit te controleren? Dan is het vaak genoeg als diegene zijn identiteitsbewijs, zoals zijn paspoort of identiteitskaart, laat zien. Dit wordt ook wel ‘legitimeren’ of ‘identificeren’ genoemd. De organisatie mag dan géén kopie maken van het identiteitsbewijs.

Als je weigert is de sportschool niet verplicht jou binnen te laten.
---
Met andere woorden, je mag altijd weglopen als een organisatie vraagt om je te legitimeren/identificeren. Je komt dan dus in een soort patstelling.
---
Als je eenmaal een bewijs hebt met foto zal vragen om identificatie weer niet de bedoeling zijn:

Identiteitsbewijs niet altijd nodig
Een organisatie mag niet zomaar aan iemand vragen om zijn identiteitsbewijs te laten zien. Of een kopie maken van het identiteitsbewijs. Kan de organisatie de identiteit van deze persoon ook op een andere, minder vergaande manier vaststellen? Dan moet de organisatie voor die manier kiezen.

In dat geval dus je fotopas. Een pas zonder foto is inderdaad behoorlijk fraudegevoelig.
Toegevoegd op 17 december 2018 16:14: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed onderbouwd, met duidelijke opbouw van niet verplicht, naar meest logisch: fotopas.