Hoe zit de aansprakelijkheid bij het spelen van Piet?

Goedenavond,

Het sinterklaasseizoen zit er weer op! Na wat overleggen vroegen wij ons af hoe het zit met aansprakelijkheid als er iets zou gebeuren met een van onze pieten. Wij zijn geen bedrijf, slechts een groepje die het leuk vind om te doen.

Is er iemand die mij dit goed kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Laten jullie je hiervoor betalen?
Zwart?
Regel jij het werk? Verdeel jij het geld?

Antwoorden (2)

Niet iedereen is in principe zelf verzekerd, want het is niet verplicht.
-----
Nee, de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren is in Nederland niet verplicht. Het is wel sterk aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In sommige gevallen, zoals bij letselschade, kan het namelijk om grote bedragen gaan.

Eigenlijk zijn jullie dan best onverstandig bezig. Stel dat er echt iets gebeurt en juist met iemand die niet WA = wettelijk aansprakelijk verzekerd is. Wat dan? Moet die gene zijn leven lang betalen of erger, omdat deze niet verzekerd was/is. NIET erg verstandig.

Ruim tijd nu voor volgend jaar om te zorgen dat iedereen uit de groep een WA
verzekering afgesloten heeft. Is niet duur, maar informeer even. Kan zoveel ellende voorkomen als je weet dat je voor ca. 3 euro per maand verzekerd kan zijn!
https://www.verzekering.nl/aansprakelijkheidsverzekering/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
De verzekering kan je elke dag afsluiten heeft niets met een jaar te maken.
LeonardN
5 jaar geleden
Grote vraag is of de AVP (niet te verwarren met WA-verzekering, dat is voor auto's https://www.fbto.nl/aansprakelijkheidsverzekering/paginas/verschil-aansprakelijkheidsverzekering-en-wa.aspx ), uberhaupt nog uitkeert in dit geval.
-Als je wordt betaald wordt de "werkgever" aansprakelijk:
Je zegt dat je geen bedrijf bent, maar als jullie je ervoor laten betalen is de werkgever (de klant) aansprakelijk bij kosten die ziektekosten die ontstaan bij de Piet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/als-hij-van-de-trap-valt-betaalt-u-de-dokter-11242932-a1564323
--De klusjesman die je zwart hebt ingehuurd, valt in jouw huis van de trap en breekt zijn nek. Wie moet de medische kosten en gederfde inkomsten betalen?
Als particuliere opdrachtgever val je onder de regeling Dienstverlening aan Huis van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) als je een werkster, klusser, oppas of tuinman inhuurt. Tenminste, als je dit hooguit drie dagen per week doet en zelf voor gereedschap en materialen zorgt. Met een grootse verbouwing val je dus niet onder de regeling, bij klein (onderhouds)werk wel. Volgens die regels ben je als opdrachtgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. Dus als de klusjesman van je keukentrap valt omdat die wankel is, draai je voor de schade op vanwege het verzaken van je zorgplicht.--

-De Piet wordt zelf aansprakelijk als hij schade maakt, AVP vervalt
Ook werkt dan de AVP (Aanspakelijkheidsverzekering voor Particulieren) niet als de Piet schade zou maken.
http://www.wa-verzekering.nl/schade-op-het-werk/
--De WA verzekering dekt alleen de schade die je als particulier maakt bij anderen, op het moment dat er geen sprake is van een dienstverband of een klus in opdracht van een ander.--

-Als jij dan nog zeg: -als er iets zou gebeuren met een van ONZE pieten- lijkt het ook nog of jij als tussenpersoon handelt. Wellicht ben jij dan ook nog eens aansprakelijk.
(Dit antwoord gaat uit van de grote waarschijnlijkheid dat jullie betaald worden, als dat niet het geval is dan is de gewone ziektekostenverzekering die voor de meeste kosten komt te staan en de AVP of de Piet zelf als hij zelf schade maakt.)
Toegevoegd op 07 december 2018 10:59: tekst
LeonardN