Waarom worden Nederlanse criminelen in het buitenland niet automatisch uitgeleverd aan Nederland?

Nu is Joran v.d Sloot ineens het probleem van Peru. En moeten zij voor de kosten opdraaien. Ik vind dat raar, hij is toch Nederlander? Dus ook ons probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Hij heeft eenstrafbaar feit ondergaan in Peru. Dus ondergaat hij daar straf. Dat staatsburger van Nederland is is daarbij geen argument.

Er zijn ook landen die een veroordeeld crimineel niet uitleveren aan de landen waar ze de strafbare feiten hebben gepleegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hij zal straks wel vragen of hij de straf in nederland mag uitzitten.
Dat scheelt voor hem
ten eerste de gevangenissen in nederland zien er beter uit en dan in peru. ten tweede zal zijn straf in nederland omgezet worden naar de nederlandse straf en dat kan meestal ook wel een paar jaar schillen.

Het is niet ons probleem het is zijn probleem hij maakt er een puinhoop van dus laat hem dan maar lekker daar in Peru dan krijgt hij meer straf dan hier in nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, er is een uitleveringsverdrag met veel landen, maar dat werkt twee kanten op. nederland heeft besloten geen personen uit te leveren aan landen waar de doodstraf nog word uitgevoerd, dus dat gebeurd andersom ook niet. enkel bij hoge uitzondering word er overleg tussen die landen gevoerd. en joran heeft zijn vermoedelijke daad in peru begaan, zou van den zotte zijn er een compleet nederlands team heen te sturen, terwijl de lokale politie het net zo goed kan onderzoeken. bovendien is joran een probleem van de samenleving, niet van nederland specifiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou ze aub buiten! Criminelen moeten in het land waar ze hun misdaden begaan bestraft worden. Ik hoef die lui hier niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze een buitenlandse rechtstaat hebben geschokt, moeten ze ook boeten ten opzichte van die buitenlandse rechtstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij schuldig wordt bevonden aan het ten laste gelegde dat hij in Peru gepleegd zou hebben is het logisch dat hij ook daar berecht wordt en daar de gevangenis in gaat?

Wij sturen mensen zonder Nederlandse nationaliteit die hier iets strafbaars doen toch ook niet naar hun geboorteland om daar hun straf uit te zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem dat hij in Peru blijft. Over de kosten maken ze zich in Peru vast geen zorgen. Overigens zal de vader van het vermoorde meisje best willen bijspringen in de kosten als het moet. De moeder van Nathalie wil ook best gouden beenkettingen kopen voor Joran. Niet dat dat nodig zal zijn. In Peru worden niet veel kosten gemaakt aan criminelen zoals in Nederland. Straf is daar echt straf. Daar kunnen we nog van leren in ons land. Daar zijn geen (ex)criminelen die de fout in gaan om zich te laten oppakken om gratis een tijdje onderdak te hebben.