Werden volwassenen die in vroegere tijden met kinderen seks hadden bestraft?

Ik heb zo een beetje de indruk dat er vroeger geen veroordelingen bestonden voor seks met kinderen. Althans, ik las daar bij mijn weten nooit iets over, het lijkt een fenomeen van deze tijd. Ik heb de indruk dat het altijd heeft bestaan maar dat het pas in de afgelopen 50 jaar stilaan is beginnen als een misdrijf is beschouwd gaan worden. Ik kan me natuurlijk heel erg daarin vergissen, vandaar ook de vraag, werd zoiets in vroeger tijden niet of nauwelijks bestraft?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Z512099
5 jaar geleden
Bij de Oude Grieken was het zelfs eervol : https://isgeschiedenis.nl/node/15664
liveisgreat
5 jaar geleden
Los van het feit dat het geen misdrijf was en er in sommige gevallen zelfs geen veroordelingen bestonden (en in sommige landen nu nog steeds niet bestaan) kan me er natuurlijk van uitgaan dat kinderen niet vrijwlliig seksuele handelingen verrrichten en dat hun lichaam nog niet ontwikkeld is voor seks. En het dus vanuit dat oogpunt altijd schadelijk voor hen is en was. En dat degene die seks met kinderen wil dus in feite altijd verkracht, vaak vanuit een eigen gelijkaardige geschiedenis of omwille van bv. religieuze redenen (de wens een maagd te huwen).
Maar in oude culturen (bv. Grieken) en ook in andere culturen (bv. kindhuwelijken) werd en wordt seks met kinderen om verschillende redenen gepractiseerd en geaccepteerd. En gaat men hierbij uit van het perspectief van de volwassene en niet vanuit het perspectief van het kind.
Een verschil bestond wel voor seks met het eigen kind, waarbij men al van oudsher sprak over "bloedschande". .
Goeievraagstell
5 jaar geleden
@liveisgreat: ik heb mijn bedenkingen bij uw stelling: 'kan men er natuurlijk van uitgaan dat kinderen niet vrijwlliig seksuele handelingen verrrichten en dat hun lichaam nog niet ontwikkeld is voor seks'. Voor kinderen beneden de geslachtsrijpe leeftijd kan men wel stellen dat hun geslachtsorganen nog niet in die mate ontwikkeld zijn dat ze kinderen kunnen baren of verwekken, maar het genot dat gepaard gaat met seksualiteit is er volgens mij al vanaf de geboorte. Ik herinner me dat ik me dagelijks masturbeerde tot zover als mijn herinneringen terug kunnen gaan, dwz tot de leeftijd van 4 jaar minstens, ik heb gewoon geen herinneringen aan daarvoor. Ik herinner me dat op een dag mijn moeder naar me keek en vroeg: Wat ben jij nou aan het doen? En dat ik totaal niet besefte dat masturberen iets was dat je niet zomaar kon doen terwijl er iemand bij was. Ik had dus nog helemaal geen besef van schaamte of seksualiteit, ik deed het gewoon omdat ik voelde dat ik dat moest doen.
Goeievraagstell
5 jaar geleden
Ook een vriendin van me heeft me ooit verteld dat zij als kind ook zulke dingen deed, door haar vagina ergens tegenaan te wrijven.
Verder heb ik ook een heel lieve jongen leren kennen die me vertelde dat hij als kind heel vaak seks had met een volwassen man en dat gewoon heel aangenaam vond. Ik heb zelden zo'n aardige, evenwichtige jongen gekend als hem.
Goeievraagstell
5 jaar geleden
(mijn zin: Ik deed het gewoon omdat ik voelde dat ik het moest doen', is misschien niet zo goed geformuleerd, ik bedoel gewoon dat het een heel sterke drang was waardoor ik gewoon wel moést masturberen en klaarkomen, misschien te vergelijken met poepen en plassen, een onweerstaanbare drang)
Ik geloof dus echt niet dat een kind nog niet zou kunnen genieten van seksualiteit.

Antwoorden (1)

Ja, maar dan vooral in de gevallen waar het gezien werd als buitenechtelijke verkrachting, wat meer een sociaal en economisch probleem gaf. De dochter van het gezin dat verkracht was, was daarna zo goed als onhuwbaar geworden. Misbruik en/of seksueel misbruik van kinderen en de psycologische gevolgen ervan zijn in het westen inderdaad pas een aantal decennia onder de aandacht gekomen inclusief het strafbaar stellen ervan. In sommige andere culturen is dat nog steeds niet expliciet verboden, of sterker zie je dat men jonge dochters uithuwelijkt.

Ook is er nog een verschil van toen en nu, en hier en daar, wat men ziet als de leeftijd waarop kinderen wel of niet zelf kunnen of mogen beslissen dat zij seks hebben. In sommige landen als Nederland wordt seks met een jongere onder de 12 altijd als verkrachting gezien, het maakt niet in zo'n geval dat het kind dit zegt gewild te hebben of het als prettig heeft ervaren. In andere landen en andere tijden is seks met een kind zodra je ermee getrouwd bent per wet gelegaliseerd.
https://www.ageofconsent.net/world (Rode landen; seks met kind is legaal als getrouwd. Licht geel; seks met kind vanaf 12 jaar is legaal).
Als je dan ook verkrachting of ander seksueel misbruik binnen een huwelijk niet strafbaar stelt, dan kan je een beeld vormen van wat er allemaal gebeurt.

Je observatie dat er pas de laatste decennia/eeuw aandacht is ontstaan voor (seksueel) kindermisbruik is wel een terechte, maar dan moet je dat vooral zien door een westerse bril. Ik schrijf seksueel tussen haakjes, want in de 19e eeuw heeft men in de VS geprobeerd een kind uit huis te plaatsen vanwege dierenmishandeling. Dat was de enige optie toen, omdat kindermisbruik nog geen strafbaar feit was.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Ellen_Wilson
LeonardN