Is het verboden om met een kogelvrij vest zichtbaar rond te lopen?

Mag je bijvoorbeeld zichtbaar met een kogelvrij vest over de kalverstraat in amsterdam lopen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
13.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Niet expliciet vziw. Het zou kunnen dat er wat commotie ontstaat, en als dat ook nog eens je intentie is zou het wellicht kunnen vallen onder openbare orde verstoring.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je kunt hebben dat mensen hier raar op reageren, dat ze denken dat je wat raars van plan bent. En dan heb je de kans dat ze de politie bellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, u hebt het dus al uitgeprobeerd?
https://www.nu.nl/binnenland/5516924/man-met-kogelwerend-vest-opgepakt-in-stadskantoor-utrecht.html#coral_talk_wrapper
popeye
5 jaar geleden
Ik bedoel, gewoon rond wandelen zichtbaar met een kogelvrij vest. Zonder dat je vreemd gaat doen roepen tieren gewoon wandelen. Eem bivakmuts mag niet, dat weet ik. Het wekt natuurlijk de aandacht van de politie maar zijn ze verplicht mij me weg te laten vervolgen?
LeonardN
5 jaar geleden
Een bivakmuts mag. Nog wel zolang de wet op gezichtsbedekkende kleding niet is aangenomen, maar volgens mij gaat de verbod er niet meer komen. Ook met een bivakmuts zal weer gelden dat het dragen ervan in bepaalde gevallen commotie op kan wekken, wat weer kan leiden tot een onwenselijke situatie. Een expliciet verbod erop is er echter niet. .
popeye
5 jaar geleden
oke duidelijk. bedankt voor de reacties

Antwoorden (2)

Hallo popeye, je mag van alles aantrekken als jij dat wilt. Als je de wetten die gelden voor kledij in het openbaar niet overschrijdt.
Normen zouden ook mee kunnen/ mogen gelden, voor sommige kledij. Je zou bepaalde reacties kunnen verwachten. Maar als jij dit wilt, mag het volgens de wet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De rechter zal in dit geval verschillende belangen afwegen:
In principe mag je, wat kleding betreft, dragen wat je wil. Een bivakmuts, een boerka, een zwembroek en dus ook een kogelvrij vest. (ik neem trouwens aan dat je een kogelWERENDvest bedoeld)

Maar, aan de andere kant mag je niet de openbare orde verstoren. Wanneer jij midden in de zomer met een bivakmuts op een juwelierszaak binnenkomt, dan geeft dat een bepaalde indruk van de situatie en zal de rechter het als dreigend en verstoring zien. Wanneer jij midden in de vrieskou met zo'n muts binnenkomt, en je doet hem meteen af, dan zal niemand zich al te veel storen.

Zo ook met jouw kogelwerend vest. Gedraag jij je op je gemak en is het vest nauwelijks opvallen, dan zal het niet zo'n probleem zijn. Ga je echter verdachte bombarie maken, dan zal de politie al snel komen. Zij kunnen n.a.v. dat vest ook nog denken dat jij (of anderen in je omgeving) nog meer zaken bij hebt (bom/pistool) en in extreme gevallen mogelijk zelfs van een terroristische dreiging uitgaan. Dan kan er zelfs grof geweld gebruikt worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix