Is een diplomaat ook "buiten functie" diplomatiek onschendbaar?

Stel, ik ben diplomaat, laten we zeggen verbonden aan de Nederlandse ambassade in Peru. Ik neem een maand vakantie op en ga op vakantie in Botswana, alwaar ik me behoorlijk misdraag.

De politie wil me oppakken en vastzetten, waarop ik met een brede grijns zeg: sorry jongens, dat gaat mooi niet door, ik ben diplomaat dus onschendbaar (en ik toon hen bewijs).

Kom ik daarmee weg? Of kan ik me daar in dit geval niet achter verschuilen aangezien ik daar overduidelijk niet 'als diplomaat' ben maar puur als privépersoon, op vakantie?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Voor een diplomaat geldt ook privé deze onschendbaarheid. Zo verliet een Amerikaanse diplomaat zonder problemen Kenia na een dodelijk auto-ongeluk en stal een Mexicaanse diplomaat zonder vervolgd te kunnen worden mobieltjes in Amerika.
In geval van overtreding van de lokale wetten kan het gastland vragen om opheffing van de diplomatieke onschendbaarheid en als deze door het zendland verleend wordt, wordt alsnog tot vervolging overgegaan. Mocht deze niet verleend worden dan kan het gastland de betreffende persoon Persona non grata verklaren. Deze zal dan het gastland binnen afzienbare tijd dienen te verlaten.

Het dragen van alleen een diplomatiek paspoort, zoals sommige politici en hoge ambtenaren doen, is in principe onvoldoende om aanspraak op diplomatieke onschendbaarheid te kunnen maken. Om daarop aanspraak te kunnen maken, dient óók de (gast)staat de diplomatieke onschendbaarheid van de persoon in kwestie te erkennen. Dit gebeurt meestal doordat de (gast)staat aan de betrokkene een identiteitsbewijs verstrekt, waaruit zijn onschendbaarheid blijkt.
SimonV
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
OK, uit dit antwoord mag ik dus afleiden dat een diplomaat in die situatie "gewoon" vervolgd zou kunnen worden? Immers lees ik dat Botswana die diplomatieke onschendbaarheid eerst zou moeten erkennen, en het lijkt me sterk dat ze dat voor iemand gaan doen die enkel een paar weken vakantie komt vieren in hun land ...
SimonV
5 jaar geleden
Dat klopt.