Binnenkort ID met vingerafdruk, maar wat als ik weiger?

Vanaf april 2019 zullen we in België onze vingerafdrukken moeten afgeven voor onze identiteitskaart, maar wat als ik dit weiger te doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
5 jaar geleden
Waarom zou je dat weigeren? In Nederland is dit al een tijd het geval. Het is prettig om te weten dat in het geval je zonder legitimatie bij je te hebben ergens verongelukt men kan achterhalen wie jij bent.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dan moet men wel de legitimatie er ook bij hebben Amadea.
Vingerafdruk wordt n.l. nergens anders opgeslagen.
LeonardN
5 jaar geleden
Waarom zou je dat weigeren? Privacy. Ik acht de kans groter dat het een privacyprobleem oplevert dan dat iemand er mee wordt teruggeïndentificeerd na een bizar ongeluk/misdaad waarbij enkel nog vingerafdrukken bruikbaar zijn.
Amadea
5 jaar geleden
Als je legitimatie bij je hebt is zijn die vingerafdrukken niet nodig voor identificatie, TurfGraver.
TurfGraver
5 jaar geleden
Klopt. Maar vingerafdruk scan is alleen bedoeld om aan te tonen dat ID van persoon is Amadea.
Zonder ID is (tenzij vingerafdruk ergens anders geregistreerd staat) niet de persoon te achterhalen.

Antwoorden (1)

Wie een nieuwe identiteitskaart krijgt, zal zijn vingerafdrukken moeten achterlaten. Verplicht. Wie dit weigert, krijgt geen identiteitskaart.

Minister Jambon heeft een wetsontwerp klaar om in april 2019 de eerste identiteitskaarten met vingerafdrukken in omloop te hebben. Die zullen uitgerust zijn met een elektronische chip, die een digitaal beeld bevat met de afdrukken van twee vingers.
De gegevens zullen niet in een centrale databank belanden.
Alle inwoners van de Europese lidstaten krijgen, als het van de Europese Commissie afhangt, een identiteitskaart met een digitale vingerafdruk en andere biometrische gegevens. Nederland heeft op 20 januari 2014 het opnemen van vingerafdrukken bij een nieuwe ID-kaart vier jaar na de invoering weer afgeschaft omdat het nog geen Europese verplichting was.
SimonV