Is een website over het nazisme / nazi Duitsland maken strafbaar?

Een klant wilt graag een website maken met informatie over het nazisme en nazi Duitsland. We krijgen meerdere vragen / opmerking of dit strafbaar is in Nederland. Ik kan verder niks vinden, maar het lijkt me niet dat dit strafbaar is. Ik zou hier graag wat duidelijkheid over willen krijgen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Het actief propageren van het nazi-gedachtengoed is strafbaar.
Maar objectief informatie geven over nazisme niet. Dat doet Wikipedia ook.
Discriminatie wordt verboden door artikel 1 van de Nederlandse Grondwet. Ten tweede het aanzetten tot geweld of discriminatie tegen een bepaald ras. Dit is strafbaar gesteld in artikel 137d van het Wetboek van Strafrecht.
Dit alles kan echter botsen met de vrijheid van meningsuiting, conform artikel 7 van de Nederlandse Grondwet en nog explicieter in artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top heel erg bedankt.
In zijn algemeenheid is dit niet strafbaar.
In Duitsland wordt op de basisschool het nazisme uitgebreid en indringend behandeld.
Dit om kinderen bekend te maken met de zwarte periode van het land.
(Dat zouden we hier ook moeten doen over onze rol in de slavenhandel.)
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Dit wordt uitgebreid getoond in de reportage: '' Where to invade next'', een paar weken geleden uitgezonden op NPO.
paulos
4 jaar geleden
Hallo Reddie. Nederlandse kinderen worden op de basisschool al geïnformeerd over de slavernij van de mens en welke rol verschillende volkeren van over de hele wereld hier in hadden en nog steeds hebben. Ook over de rol van de Zeeuwen en in beperkte mate de Hollanders, worden ze goed geïnformeerd.