Welk risico loop ik als ik zelf een strandhuisje bouw naast de bestaande huisjes?

Gekke vraag misschien, maar wat kan ik verwachten? Haalt de gemeente het weg, en op wat voor termijn mogen ze dat doen? Of krijg ik zelf (hoeveel?) tijd om het weg te halen? Wat voor boetes zijn te verwachten? Wat als ik als eigenaar niet te achterhalen ben, maar als het wel bewoond wordt? Het gaat hier om strand van de gemeente waar huisjes op staan die door grote ondernemers voor vakantiebewoning verhuurd worden. Het bestemmingsplan is hier dus op aangepast.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
5 jaar geleden
Moet gesloopt worden en je kan een gevangenisstraf of boete verwachten (als ze je vinden).
Eigenaar zou ook eventueel geleden schade op je kunnen verhalen.
https://www.advocaten-amsterdam.nl/304/bouwstop-vergunning-advocaat
https://www.das.nl/ondernemer/kennisbank/overheid/vergunning/heeft-het-consequenties-als-ik-zonder-vergunning-bouw
Poet
5 jaar geleden
Mogelijk is ook Rijkswaterstaat of een waterschap aan de orde.

Antwoorden (1)

Ik weet alleen van een zomerhuisje die een aanbouw maakt en de huisje wat vroeger van hout was deels in steen op te trekken.
Hierbij was het huisje deels gesloopt en was de schoorsteen verwijderd je kan dus zeggen een geraamte met een dak.
Nieuwbouw geheel afbreken tot 2 stenen onder het maaiveld, het oude gedeelte in dezelfde kleur herstellen.
Boete van de gemeente van 2800 euro en je 5 jaar geen nieuwe vergunning aanvragen voor dat stuk grond.
Voor mijn baas was het 10x beter en voor de buurt ook alleen later bleek dat de buurman het geen goed idee vond, kosten totaal inc. de nieuwbouw ruim 10.000 euro schade.
Ik kreeg per uur betaald dus voor mij geen probleem maar ik weet 1 ding zonder vergunning niet bouwen vroeg of laat komt er een foto uit de lucht of van de buurman.