Heb ik recht op schadevergoeding van de politieagent die mijn fiets heeft verplaatst/verloren?

Na een fietsongeval op de racefiets ben ik afgevoerd met ambulance. De politie kwam ter plaatse nadat ik was afgevoerd. Zij hebben de fiets meegenomen en later verstopt achter een houten schuurtje bij een volkstuintje. Toen ik hoorde dat de agenten hem daar achter hebben gelaten voor mij om op te halen, ben ik hem zo snel mogelijk gaan oppikken. Bij aankomst was de racefiets verdwenen. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Heb je dat nagevraagd bij de politie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Politie gaf aan dat ik een klacht kan indienen. Of de betreffende agent ook juridisch aansprakelijk is, kon de politie mij niet vertellen. Of de politie voor dergelijke zaken een aansprakelijkheidsverzekering heeft? Ik weet het niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Het maakt niet uit of de andere partij een verzekering heeft. Het is alleen de vraag of de agent hier aansprakelijk/verantwoordelijk te houden is. Navragen bij de politie is niet zo interessant, een klacht indienen ook niet. Je zal juridische stappen moeten ondernemen als je geld wil zien.
ronron1212
5 jaar geleden
Navragen wat het met de fiets is gebeurt lijkt me toch wel het eerste heeft de politie iets met de fiets gedaan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat is met de fiets gebeurt > die is achter een verlaten houten schuurtje gezet bij een volkstuin door de agent. Met het idee om hem te verstoppen, zodat ik (of iemand die mij helpt) hem zou kunnen ophalen na ontslag uit het ziekenhuis. De beschrijving waar de fiets stond was erg specifiek; kon niet missen. Maar eenmaal op locatie waar de fiets verstopt zou staan, was de fiets verdwenen. Wat is er met de fiets gebeurt? Gejat denk ik? De agent heeft hem niet meer verplaatst in ieder geval.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat heeft de politie bij navraag gemeld?
TurfGraver
5 jaar geleden
Aangifte doen van diefstal. :-)

Antwoorden (2)

Je hebt in elk geval recht op vergoeding. Je moet aangifte doen van vermissing, en daarbij de politie aansprakelijk stellen. Zij mogen de fiets niet onbeheerd achterlaten. Zij hadden de fiets mee moeten nemen naar het bureau, of af moeten geven op jouw woonadres.
jc54
5 jaar geleden
Dien een klacht in bij de politie, en vraag daarbij om de schade te vergoeden.
Doe tevens aangifte van diefstal / vermissing.
Deze twee procedures lopen naast elkaar.
teusvh