Hoeveel uur mag een BOL student maximaal stage lopen?

Hoeveel uur mag je maximaal stage lopen in een 3-jarige BOL opleiding ?

Want ik heb het vermoede dat mijn school mijn klas teveel uren stage laat lopen in de hele periode van mijn opleiding.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
17.2K
Erna55
5 jaar geleden
Hoeveel stage moet je lopen ?
--Stage lopen kan wennen zijn, want je maakt weken van 4 of 5 dagen fulltime werken. Zo kun je alvast ervaren hoe het is om te werken na je mbo opleiding. Veel studenten zeggen dat zij meer leren tijdens hun stage dan van de gewone lessen. Een stage is altijd meerdere weken achter elkaar bij een erkend Leerbedrijf. ---
https://www.mbostart.nl/bol-bbl/

Antwoorden (2)

Er is geen maximum aan het totale aantal uren. Wel is het zo dat er per dag/week een maximum is.
De tijden die je mag stagelopen als je 16 en 17 jaar bent;
Min.rusttijden
– dagelijkse rust 12 uur
– in elk geval tussen 22.00-6.00 uur of 23.00-7.00 uur
– wekelijkse rust 36 uur per periode van 7×24 uur
Max.arbeidstijd
– per dag 9 uur
– per week 45 uur
– per 4 weken 160 uur per 4 weken, gemiddeld 40
Pauze
– bij arbeid > 4,5 uur ½ uur aan een gesloten
– bij arbeid > 8 uur 45 minuten, waarvan een half uur
Zondagsarbeid 4 zondagen in het jaar. Zondag werken is zaterdag vrij

Als je 18 bent worden de maximale arbeidstijden langer, zie de bron.
5 jaar geleden
Er is geen maximum, wel een minimum. Ik zou zeggen: hoe meer stage, hoe beter. Dan kun je vast wennen aan het werkzame leven :-)

Bij een 3-jarige BOL-opleiding moeten de onderwijsuren en stageuren minstens 3000 uur in totaal zijn gedurende die hele periode. Van dat urentotaal moet minstens 900 uur uit stage bestaan. Als je uitgaat van een werkweek van 40 uur, dan zou je dus bijna 23 volle werkweken moeten doorbrengen op een stageadres gedurende die drie jaar in totaal.
Naar mijn mening is dat niet zo veel maar het is ook een minimum.
Van die genoemde 3000 uur voor de hele opleiding moet minstens 1800 uur bestaan uit onderwijs op school (begeleide onderwijsuren) en van die 1800 uur begeleide onderwijsuren moeten er in het eerste jaar van de opleiding minimaal 700 uur gegeven worden.
Bij 'uren' gaat het om klokuren, uren van 60 minuten dus. Stel dat een les uur op school 50 minuten duurt, dan moeten er in het eerste jaar minstens 840 lesuren op school zijn. (60 : 50 = 1,2 dus 700 klokuren is (700 x 1,2) = 840 lesuren.
Toegevoegd op 06 juni 2018 21:43: tekst
Computoon