Hoe zit het met de achternaam voering als een samenwonend stel gaat trouwen?

De vrouw is een Nederlandse en zou dus de naam van haar echtgenoot plus haar meisjesnaam kunnen dragen. De man is een buitenlander en wil graag de achternaam van de vrouw krijgen, maar zij wil juist met de achternaam van haar man aangesproken worden. Kunnen ze allebei hun keuze van achternaam gebruiken of moeten de achternamen na de huwelijksvoltrekking gelijkluidend zijn?

Bij voorbeeld: zij heet Van Barneveld en hij Tannenbaum. Zij zou dus mevr Tannenbaum-Van Barneveld heten. Maar hij wil Mhr Van Barneveld heten zodat niemand weet dat hij een Duitser is. Kan dat?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Samen wonend of niet dat heeft met je vraag niets te maken.
zondag
5 jaar geleden
Je hebt de vraag niet begrepen blijkt mij. Het gaat hier om een huwelijk en de achternamen na de huwelijksvoltrekking zoals je had kunnen lezen. Ik heb niets over al dan niet samenwonen gevraagd.
Antoni
5 jaar geleden
Je had dus ook in de hoofdvraag kunnen schrijven "als een stel gaat trouwen" in plaats van "als een samenwonend stel gaat trouwen". Blijkbaar is dat voor sommigen duidelijker.

Antwoorden (1)

Alle varianten zijn mogelijk en iedereen kan zelf aan de gemeente doorgeven hoe hij als "getrouwde" wil worden aangeschreven:
Met de eigen achternaam, met de achternaam van de partner, met de eigen achternaam gevolgd door die van de partner, met de achternaam van de partner, gevolgd door de eigen achternaam. Vrijheid blijheid, het is allemaal mogelijk.

Op officiele documenten houdt ieder zijn eigen geboorte-achternaam.
Wat de achternaam van kinderen betreft die uit een huwelijk voortkomen: als de ouders niet vóór of bij de aangifte van de geboorte samen een verklaring hebben afgelegd over welke achternaam het kind krijgt, dan krijgt het kind de achternaam van de vader.
Toegevoegd op 25 mei 2018 21:18: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus zie blz 6 van de folder.http://www.estateplanningsjuristen.nl/files/download/de_keuze_van_de_achternaam.pdf
Wil men zekerheid dan kan met het contactformulier invullen, soms maak het verschil of men in Duitsland of in Nederland voor de wet trouwt.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier
Ivana
5 jaar geleden
PLUS. En ieder volgend kind krijgt dezelfde achternaam als het eerste kind.