is het mogelijk dat een 16 jarige inwoont met een 18 jarige jongen ....is het straffbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (3)

Als je minderjarig bent dan zijn er 2 dingen belangrijk:
- wettelijk mag je pas seksueel contact hebben als je 16 bent. Wie dus geen 16
is en samenleeft, zelfs met toestemming van de ouders, kan eventueel bij de
jeugdrechter geroepen worden.
- een jongen die ouder dan 18 is en samenwoont met een meisje dat jonger is
dan 18, kan vervolgd worden.
En vice versa natuurlijk.
Dit geldt zowel in Nederland als in België.
http://www.bredene.be/docs/brochures/broch_16.pdf
Ik zal het wat nuanceren:
In de wet staat niets letterlijk over een lief hebben, maar tot je 18 jaar bent, hebben de ouders het ‘ouderlijk gezag’. Zij nemen beslissingen zoals over de school, de vrijetijdsbesteding, waar en hoe laat het minderjarige kind mag uitgaan en dus ook wie het kind mag ontmoeten.
De ouders moeten hun 16-jarig kind recht op inspraak geven en naar het kind luisteren.

Er is geen wet die ouders het recht geven om hun 16-jarig kind te verbieden om lief te hebben. De wet zegt dat je vanaf de 16jarige leeftijd seksueel meerderjarig bent en vanaf dan seks mag hebben als jij dat wilt.

Vanaf het 18e levensjaar beslist de jong volwassene zelf waar en met wie het wil samenwonen.
Als een kind nog geen 18jaar is en wil samenwonen met iemand die ouder is dan 18jaar dan moeten de ouders schriftelijke toestemming geven. Doen ze dat niet, dan kan de 18-jarige ontvoering ten laste worden gelegd.
Geven ze wel toestemming, dan kunnen ze deze weer opnieuw intrekken tot het kind 18 jaar is.
Wordt er niet aan alle voorwaarden voldaan dan kan de jongen dus worden vervolgd, ook afhankelijk van de aanklacht die de ouders indienen. Inbreuk op het ouderlijk gezag, ontvoering, verkrachting. Het zal allemaal zo vaart niet lopen, maar de mogelijkheden zijn er.
Toegevoegd op 20 mei 2018 20:21: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@JoanDarc +
Amadea
5 jaar geleden
En als het gaat om een jongen van 16 die met een jongen van 18 gaat samenwonen?
tinus1969
5 jaar geleden
Vervolgd op grond van wat precies?
LeonardN
5 jaar geleden
Geldt dit voor Nederland?
"Als een kind nog geen 18jaar is en wil samenwonen met iemand die ouder is dan 18jaar dan moeten de ouders schriftelijke toestemming geven."
Aan wie?
"Doen ze dat niet, dan kan de 18-jarige ontvoering ten laste worden gelegd."
Bron?
"Wordt er niet aan alle voorwaarden voldaan dan kan de jongen dus worden vervolgd"
Op welk artikelnr?
"verkrachting. Het zal allemaal "
Er is niet eens gesproken over seks in de vraag en jij stelt dat samenwonen een verkrachtingszaak op kan leveren?! "Ik zal het wat nuanceren:"
"Inbreuk op het ouderlijk gezag, ontvoering, verkrachting."
Dat zijn in mijn ogen behoorlijke vergrijpen, die nog nergens uit blijken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Burgerlijk wetboek Boek 1\Titel 3 woonplaats
Artikel 12 lid 1
Een minderjarige volgt de woonplaats van hem die het gezag over hem uitoefent, de onder curatele gestelde die van zijn curator. Oefenen beide ouders tezamen het gezag over hun minderjarige kind uit, doch hebben zij niet dezelfde woonplaats, dan volgt het kind de woonplaats van de ouder bij wie het feitelijk verblijft dan wel laatstelijk heeft verbleven.
In artikel 279 Wetboek van Strafrecht is de onttrekking van een minderjarige aan het over hem gestelde wettig gezag strafbaar gesteld.
Ik schrijf niet zoals jij citeert: "verkrachting. Het zal allemaal " U laat iets relevants weg.
Ik schrijf: “Het zal allemaal zo vaart niet lopen, maar de mogelijkheden zijn er”.
Tsja, soms denkt men dat er kracht ligt in het weglaten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De 18-jarige loopt een groot risico.
https://www.startpagina.nl/v/relaties/vraag/639247/minderjarig-mn-vriend-meerderjarig-ouders/
Zie antwoord van KeyserKev, nadat de relatie stuk ging hebben haar ouders aangifte gedaan.
Men moest eens weten wat er allemaal kan gaan gebeuren als de jongen genoeg heeft van het samenwonen, omdat hij er achter komt dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn blijkt te zijn, of omdat de ouders van het meisje aangifte doen van een klachtdelict – in België een privaat misdrijf. Dat zijn ingrijpende en trieste zaken die meestal achter gesloten deuren worden behandeld.
Zoals nu hier momenteel, ik sluit dus deze discussie.
LeonardN
5 jaar geleden
Ondanks dat ik nu inzie dat ik fout zat op het antwoord op zich (ja het kan strafbaar zijn), blijf ik de min aanhouden, de hint op verkrachting die daadwerkelijk nergens op gebaseerd is en het ontbreken van de artikelen terwijl je die in de reacties wel kan noemen.....
Het grote probleem is niet zozeer strafbaarstelling, maar het feit dat je als 16 jarige niet handelingsbekwaam bent en dus voor alles afhankelijk van je partner.
tinus1969
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je een praktisch voorbeeld geven waarin dat tot een probleem zou leiden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De handelingsonbekwaamheid is al vanaf 12jarge leeftijd afgezwakt. Een 16-jarige is tegenwoordig niet meer voor alles afhankelijk, zeker financieel niet.
Een 16-jarige kan een vakantiebaan hebben
Een 16-jarige kan een arbeidsovereenkomst ondertekenen voor een meer-uren baan als ze daar de toestemming van de ouders voor hebben.
Een 16jarige kan een spaarrekening openen en er zelf een maximum bedrag van 125 euro afhalen.
Een 16-jarige kan een arbeidsovereenkomst ondertekenen, als ze daar de toestemming van de ouders voor hebben.
Een 16-jarige mag alléén gaan wonen (met toestemming van de ouders) en ontvangt dan zelf zijn kinderbijslag.
Een 16-jarige mag een testament schrijven voor de helft van zijn bezittingen.
"is het mogelijk dat een 16 jarige inwoont met een 18 jarige jongen"
Ja zoiets is al snel mogelijk.

"is het straffbaar?"
Het kan strafbaar zijn onder artikel 279 WvSr

Artikel 279 1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
---
Antwoord gebaseerd op Nederlands recht.
---
Zodra ouders dus een melding maken kan men de politie inlichten en 279 gebruiken:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/time-out+of+weglopen%3F/t/23203/printertopic/1/
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2017:4338
Toegevoegd op 21 mei 2018 11:27: tekst
LeonardN