Is er een vrijstelling om in Nederland te rijden met een 125cc motor?

Hallo, zoals bekend mag er in België met een rijbewijs 'B' een tweewieler bestuurd worden tot 125cc. Mits hiervoor een speciale stempel op het 'B' rijbewijs. In Nederland mag je hier niet mee rijden. Nu heeft Nederland een vrijstelling voor snorscooters uit België waarvoor je geen rijbewijs moet hebben. Dit is een bewijsje dat je uit België komt waar dit is toegestaan. Bestaat er ook zo'n vrijstelling voor het rijden op een 125cc wat in België mag maar niet in Nederland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
14.8K
paulus811
5 jaar geleden
Nee, voor 125cc moet je een motorrijbewijs hebben. Er is wel een uitzondering voor 3 wieders met 350-400cc zoals de Peugeot Metropolis. Daarvoor is alleen een autorijbewijs nodig, geen motorrijbewijs. In Nederland moeten berijders van een snorscooter ook een rijbewijs hebben, of dat voor Belgen die ermee in Nederland rijden weet ik niet.

Antwoorden (2)

Nee, een tweewieler heeft een heel andere dynamiek dan een vierwieler.
Het is terecht dat daar aparte vaardigheden en documenten voor zijn.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Of het terecht is of niet, het antwoord klopt niet. Met een autorijbewijs mag je rijden op een 3 wielige motor zoals een Peugeot Metropolis. Met een autorijbewijs mag je ook een scooter berijden, het vereiste document en aantal wielen hebben weinig tot niets met elkaar te maken.
De Nederlandse rijbewijsregels gelden voor rijden op de Nederlandse openbare weg. Voor motorfietsen is dus het juiste rijbewijs uit de A-categorie nodig. Met B mag je geen tweewielige motorfiets besturen.

Een bijzonder geval zijn gemotoriseerde driewielers. Had je voor 19 januari 2013 een rijbewijs B? Dan mag je daarmee zo'n motor blijven besturen. Volgens de nieuwe regels, die op 19 januari 2013 zijn ingegaan, vallen gemotoriseerde driewielers nu onder rijbewijscategorie A1 of A.
Om te rijden op een 125 cc motor is rijbewijs A1 verplicht.
Toegevoegd op 13 mei 2018 16:02: tekst
Computoon