Gaat de AVG ook voor particulieren gelden?

Organisaties krijgen straks te maken met de AVG, maar gaat er ook iets veranderen voor particulieren en hoe zei persoonsgegevens (en foto's) opslaan en verspreiden?

Scholen bijvoorbeeld zullen straks last krijgen met foto's waarop kinderen staan waarvan de ouders geen toestemming hebben gegeven of zullen geven om deze op hun (facebook)site te zetten, maar wat nu als een van de ouders het gewoon op zijn/haar eigen site plaatst?

Bedrijven mogen maar beperkte tijd e-mails bewaren, maar ik als particulier verwijder nooit mn mails.
----
Toevoeging:
En hoe zit het met Facebook zelf, kunnen ouders nu Facebook gaan sommeren dat een andere ouder de foto van Facebook haalt onder de AVG? MAW is Facebook als organisatie straks de klos, doordat zij oneindig veel verzoeken gaan krijgen tot verwijdering?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De AVG geldt niet voor particulieren. Deze is gericht op bedrijven met betrekking tot het opslaan en beheren van persoonsgegevens (naam/adres of andere gegevens waar een identiteit aan af te leiden is). Als particulier heb je wel het recht te zien welke informatie een bedrijf van je heeft en met wie/welke informatie gedeeld is met derden. Scholen lossen dit waarschijnlijk op door in de huisregels hier iets over te vermelden, waardoor je eigenlijk al toestemming geeft wanneer je je kinderen daar naar toe laat gaan. Scholen zullen ook niet zo snel een volledige naam vermelden bij zo'n foto. Wanneer je als ouder een foto plaatst van iemand anders zijn kinderen, is het uiteraard wel netjes om te vragen of dit mag. Een foto met 'mijn Jantje speelt met vriendjes' geeft nog geen te herleiden informatie.
tinus1969
5 jaar geleden
@LocjE toestemming vooraf via huisregels mag dus niet meer onder de AVG. En scholen vallen volledig onder de AVG.
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvullign @LocjE:
Een foto met 'mijn Jantje speelt met vriendjes' is wel degelijk 'te herleiden informatie'.

Antwoorden (1)

De AVG geldt niet voor zuiver persoonlijke/huishoudelijke activiteiten. Wat dat betreft is de AVG niet van toepassing (andere wetten, mn rondom portretrecht, blijven wel van toepassing. Wat dat betreft kan een ouder een foto plastsen. Maar het platform (Facebook) blijft wel onder de AVG vallen!
Toegevoegd op 10 mei 2018 10:24: bron
tinus1969
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Maar het platform (Facebook) blijft wel onder de AVG vallen! Ik ga even de vraag bijwerken (hier had ik ook al over na zitten denken, maar was het vergeten in de vraag te verwerken, bedankt!)
teusvh
5 jaar geleden
het portretrecht zoals we dat nu kennen wordt wel degelijk ingrijpend gewijzigd.
http://www.denieuwereporter.nl/2017/12/hoe-verhoudt-het-portretrecht-zich-tot-de-privacywetgeving/
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN; Ja, Facebook is in dit opzicht (waarschijnklijk) de klos. Helemaal omdat Facebook juist het auteursrecht en het eigendom claimt van alles dat op Facebook staat - Facebook kan dus niet verwijzen naar de individuele gebruiker.