Hoe lang is levenslang in Nederland?

Op sites zie ik verschillende jaren staan. Maar nergens staat dat levenslang ook echt levenslang is. Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Op dit moment is levenslang nog steeds levenslang in Nederland. De kamer wil dit wel veranderen.
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je links naar die bewuste sites?

Antwoorden (1)

Levenslang is levenslang in Nederland.
In Nederland kent men geen regeling voor voorwaardelijke invrijheidstelling bij een levenslange gevangenisstraf. Gratie kan verleend worden bij koninklijk besluit. Dit is sinds 1970 drie keer gebeurd. De levenslange celstraf werd in 1870 ingevoerd als vervanging van de doodstraf.
Volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie is de straf levenslang gereserveerd voor ernstigste delicten, waarbij er bijvoorbeeld meerdere doden te betreuren zijn. In enkele gevallen werd levenslang opgelegd voor een enkelvoudige moord, maar dan was er sprake van een justitiële voorgeschiedenis. Behalve met de ernst van het delict wordt er ook rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. In 2003 nam de Tweede Kamer een wetsvoorstel aan dat het mogelijk maakt leiders van terroristische organisaties levenslang op te leggen.
Zinvolle aanvulling LeonardN:
Levenslang was in Nederland decennia lang ook echt levenslang. Een veroordeelde kwam nooit meer vrij. Het Europese Hof en de Hoge Raad oordeelden dat dit in strijd is met de mensenrechten. Daarom legden rechters in Nederland deze straf niet meer op.
Om de zwaarste misdrijven wel weer met levenslang te kunnen bestraffen, is het beleid aangepast. Levenslanggestraften krijgen voortaan een kans om zich te herstellen en mogelijk ooit weer vrij te komen. Het Adviescollege Levenslanggestraften adviseert na 25 jaar gevangenisstraf of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.
SimonV
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Wellicht is deze nog interessant:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/straffen-en-maatregelen-voor-volwassenen Vanaf:
. Levenslang was in Nederland decennia lang ook echt levenslang. Een veroordeelde kwam nooit meer vrij. Het Europese Hof en de Hoge Raad oordeelden dat dit in strijd is met de mensenrechten. Daarom legden rechters in Nederland deze straf niet meer op. Om de zwaarste misdrijven wel weer met levenslang te kunnen bestraffen, is het beleid aangepast. Levenslanggestraften krijgen voortaan een kans om zich te herstellen en mogelijk ooit weer vrij te komen. Het Adviescollege Levenslanggestraften adviseert na 25 jaar gevangenisstraf of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Aangevuld.