Zijn incassobureaus wel van rechtswege bevoegd om geld op te eisen?

Een incassobureau is toch geen partij in een invorderingszaak?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Een incassobureau werkt in opdracht van de schuldeiser. Als deze de vordering niet binnen krijgt komt de deurwaarder in opdracht van de schuldeiser.

Antwoorden (1)

Het inschakelen van een incassobureau is een vorm van uitbesteed werk van de opdrachtgever voor slecht of niet-betalende klanten. Dat mag gewoon, net zoals een bedrijf een transportbedrijf kan inhuren om een pakket thuis te bezorgen. Het incassobureau heeft niet meer wettelijke bevoegdheden om een vordering te incasseren dan haar opdrachtgever. Wel meer kennis.

Als her incassobureau geen succes heeft, kan in overleg met de opdrachtgever een deurwaarder worden ingeschakeld. Die kan bijv. beslag laten leggen. Een opdrachtgever zou ook rechtstreeks zaken kunnen doen met een deurwaarderskantooor maar dat is wat duurder. Bovendien is het lang niet altijd nodig om beslag te laten leggen om een debiteur te laten betalen. Kan hij niet betalen of wil hij niet betalen, dat is nogal een verschil.
Wat echter wel mogelijk is, is cessie. Dat is het overnemen van een vordering door een persoon of organisatie die niet bij het sluiten van de overeenkomst was betrokken. Bijvoorbeeld een incassobureau. In dat geval wordt het incassobureau de 'nieuwe' tegenpartij van de wanbetaler. Maar dat zal het incassobureau dan aan de wanbetaler laten weten in de brief. (Bijv.: 'onze opdrachtgever heeft de vordering aan ons overgedragen, u kunt alleen aan ons bevrijdend betalen'.).

Betaalt de debiteur dan nog steeds niet, dan geldt hetzelfde: de schuldeiser (nu het incassobureau) kan de situatie voorleggen aan de rechter. Vindt de rechter dat de wanbetaler de rekening moet betalen? Dan ontvangt hij een vonnis waarin dat staat. De ingeschakelde deurwaarder bezorgt het vonnis aan de wanbetaler en (als aan bepaalde voorschriften wordt voldaan) kan de deurwaarder beslag leggen.
Toegevoegd op 28 april 2018 14:18: tekst
Computoon