Mag je een jongens voornaam veranderen in een meisjes voornaam zonder van geslacht te veranderen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Jij mag gewoon zeggen tegen je familie en vrienden dat je liever Brenda dan Brent genoemd wordt. Maar wil je het ook je in paspoort en op andere officiële papieren, dan wordt het een ander verhaal.
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je specifieker zijn in je vraag?
Bedoel je: Kan ik de naam in mijn paspoort laten veranderen zonder dat mijn geslacht in mijn paspoort verandert, of wel Brenda = M (of Brent = V) OF Kan ik mijn naam in mijn paspoort laten veranderen zonder dat ik geslachtsveranderende operaties heb begaan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag is mij helemaal duidelijk. Mag je via de officiële weg een jongensvoornaam wijzigen in een meisjesvoornaam zonder dat er een medische transitie plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alleen een wijziging van geslachtsregistratie in de geboorteakte is mogelijk dankzij de Transgenderwet. Dan is er een deskundigenverklaring, die niet ouder is dan zes maanden, nodig. Kosten zijn ongeveer € 350,-- totaal. Als deze deskundigen/voorlichtingsverklaring wordt afgegeven kan men daarna bij de Burgerlijke Stand het geslacht kan laten wijzigen in de Basisregistratie Personen en daarmee in het paspoort. Ook dat valt onder wijziging van geslacht.

Antwoorden (2)

Als je met geslachtsveranderen bedoelt: "een medische operatie waarbij geslachtskenmerken worden weggehaald en of bijgevoegd", dan is het antwoord JA. Je kan gewoon je geslacht+voornaamwijziging aanvragen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Als je bedoelt dat je dus niet je geslacht wil laten veranderen in je geboorteakte, wordt het een veel lastiger en duurder verhaal, maar zal het niet onmogelijk zijn.
----
Je kan gewoon je geslacht+voornaamwijziging aanvragen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand ZONDER dat je daarvoor een operatie hoeft te ondergaan.
Toegevoegd op 28 april 2018 09:24: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Een jongensnaam voor een meisje of een meisjesnaam voor een jongen, ach waarom ook niet, is de mening van Renske Hoff, copywriter van o.a. het tijdschrift Marie Claire waarvan Sanoma uitgevers de rechten in Nederland heeft. Maar ….
Een voornaam officieel laten wijzigen is een ander verhaal.
Als het gaat om de wens om alleen de voornaam officieel te wijzigen (dus zonder geslachtsverandering) moet men hiervoor een verzoekschrift tot voornaamswijziging indienen bij de rechtbank. De verzoeker dient zicht bij deze procedure te laten bijstaan door een advocaat.
Bij het indienen van het verzoekschrift is het belangrijk dat de verzoeker onderbouwt welk zwaarwichtig belang men heeft om zijn voornaam te mogen wijzigen.
De wet bepaalt dat een zwaarwegend belang is vereist bij het wijzigen, toevoegen of schrappen van een voornaam. De wet bepaalt niet wanneer er sprake is van een zwaarwegend belang. Uit de Europese en Nederlandse rechtspraak volgt dat de rechter het belang dat de verzoeker heeft om de naam te wijzigen, dient af te wegen tegen het maatschappelijke belang om namen zo min mogelijk te veranderen (naamsconsistentie).
Soms vindt er een hoorzitting plaats, deze zitting is geen verhoor, maar heeft als doel om meer informatie te verkrijgen. Tijdens de hoorzitting zelf wordt géén beslissing genomen.
Bij minderjarigen moet de wettelijke vertegenwoordiger het verzoek indienen. Dit is een van de ouders of de voogd.
Advocaatkosten dienen vooruit te worden betaald en griffierechten aan de rechtbank. De hele procedure kan meer dan € 1000,-- gaan kosten als men niet in aanmerking komt voor een toevoeging in verband met onvermogen.